Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 31 januari 2012

Vardagsbrotten

Det startades ju ett upprop av Leif GW Persson förra tisdagen
Han bad tv-tittarna att maila in sina upplevelser av hur polisen behandlat deras anmälningar av sk vardagsbrott.
Efter ett dygn hade 700 personer följt den här uppmaningen.
Anledningen till varför han startade uppropet är ju att endast ca 2 % av vardagsbrotten klaras upp. Detta även när brottsoffren tagit fram uppgifter om vem förövaren är, har vittnen osv
Jag har ikväll mailat in min historia. Den handlar om när min pappa hade inbrott i sitt företag, jag anmälde och fick till svar: - Ja vi kommer ju inte att göra något, men det är bra att du anmäler så kanske vi kan få fler poliser nästa sommar. Så var det i korthet
Polisen jag träffade var väldigt trevlig, han körde mej till och med hem sen. Och det är ju alltid trevligt att åka polisbil. Så hans bemötande kan jag inte klaga på. Utan det var ju detta med att han avfärdade mitt ärende direkt.
Kan det vara så att polisen behöver byta arbetssätt?
Om det sätt de jobbar på nu inte funkar, då bör de väl testa något annat?
Det finns säkert områden där fler brott klaras upp, kan man titta och dra lärdom?
Jag vet att för bara några år sen så hade vår polisstation inte ens internet. Något jag har väldigt svårt att fatta.
Om de har det nu vet jag inte. Jag vet att vi knappt har någon polisstation alls. De krympte den och då försvann entrén. De som ville besöka polisen i Tanum fick knacka på garageporten. Det var inte alls självklart att man skulle gå in där. Hur mycket bryr sej ledningen för polisen om sina anställda och oss som behöver hälsa på hos dem? Nu finns det en dörr. Ryktet säger att den tillkommit genom annans försorg än polisledningens. Om det är sant vet jag inte.
Ett faktum är att vår polis monteras ner. I den enorma kommun som jag bor i kan någon ringa in ett brott i norr, få polisen att åka dit och sen begå ett brott i söder, helt riskfritt

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej.
jadu dessa poliser,de gör verkligen inte det de ska!
för ett tag sedan hade en granne här i huset en brakfest,vi blev lite rädda för det va ett JÄVLA liv rent ut sagt! så vi ringde polisen,jag fick till svar: ring vaktmästaren! jag svarade då: jaha så du tror att våran vaktmästare jobbar såhär dags? (klockan va 03.00) nää,sa polisen men ring när han börjar imorgon då...(polisen hisingen)
en anan gång bevittnade jag hur en person gjorde inbrott i sin egen lägenhet(hyresvärden hade bytt lås) ringer polisen och säger att jag tittar i tittögat att det är L som gör inbrott i sin egen lägenhet.
1timme senare kommer det poliser uniformerade med kpistar krypandes i gräset!!!??
jag går ut och säger till dem_:
men för helvet hur jobbar ni igentligen? de har åkt för länge sedan!!(polisen vetlanda)
nu sista gången jag ringde ringde jag om en mager katt och vi får inte mata hemlösa kater enligt våra stadgar,så kan ni komma och plocka upp den enligt djurskyddslagen? får till svar: nä,vi kan inte göra nåt!!!(polisen hisingen)

Malin sa...

Hej, tack för din kommentar det är ju precis såna historier de vill ha till pejlsidan
Förbannat tråkigt att det ska vara så här
Min erfarenhet av poliser är i stort sett god, men att de ger upp utan att ens försöka det är förbanne mej inte bra