Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 27 januari 2012

Mot alla odds

Jag såg första avsnittet av serien Mot alla odds på SVT
tio funktionshindrade personer ska ta sej från punkt A till B i Afrikas vildmark
150 mil, har jag för mej det blir. En strapats för vem som helst. Ännu mer så om man går på proteser, är blind eller sitter i rullstol.
Nu klagar folk över att det skulle vara freakshow, det här. Att personerna inte får vara människor, bara sitt handikapp, att SVT genom programmet förstärker bilden av handikappade som hjälplösa
Någon klagade över att man ser när de som har protes tar av och på dessa.
Det är väl kanonbra att man får se det? Snacka om att avdramatisera. Hur ofta ser man hur en protes ser ut? hur ett ben ser ut efter amputation? Jag tycker det är förbannat bra
Jag tycker dessutom att det är förbannat bra att visa att vem som helst kan klara i stort sett vad som helst
Det kan kanske få vissa att sluta klaga och göra istället
Mot alla odds, tisdagar klockan 20 i Svt 1

4 kommentarer:

Tacksam sa...

hej Malin!
jag tittar hellre på SOFIAS ÄNGLAR,där de hjälper de som har det svårt.
ha en bra fredagskväll
kram tacksam.

Malin sa...

Jag har sett det nån gång på datorn och det är också bra. Just Mot alla odds har jag endast sett en gång. Jag ser faktiskt mest nyheter och dokumentärer. Och The Wire världens bästa tv-serie

LillaTuss sa...

Jag skulle verkligen vilja titta. Men dels krockar det med annat och så är mitt jobb indirekt kopplat till funktionsnedsatta hela dagarna. Efter 5 måste jag få vila. Blir lätt överengagerad och då finns risk för tapetnosande igen

Malin sa...

Ja det förstår jag
Det är nog alla de andra som ska titta. De som inte vet så mkt om handikapp och som klagar järnet över små skråmor tex