Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 14 januari 2012

Hibiskus

En av mina stora favoriter av blommor
Jag har massor
Gula, rosa, orange, röda, gammelrosa, småblommande, storblommande.
Jag har köpt de flesta, men en sort är min alldeles egen. Den skapade jag genom att ihärdigt pollinera en blomma. Jag hade egentligen gett upp när jag såg att den hade fått fröskidor. 
Fem eller sex frön blev det och jag sådde dem och fick lika många plantor alla med olika utseende.

Av dessa finns en kvar, jag kallar den Maja. Hon är ca 1.70 hög, blommar med enkla röda blommor och  är mamma till flera andra små.



Här blommar min alldeles egna Hibiskus


 
Stor och ståtlig, snart slår hon i taket





Hon får rätt festliga blad, min Maja
  
En annan av min kära, blommar med rosaröda blommor


Totalt har jag ca 20 stycken Hibiskusar, 14 av dem står i tv-rummet som är 12 m2 stort
men, finns det hjärterum och bla bla bla 



2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Jag har en... men jag blir lika lycklig varje gång den blommar. Fick ett skott av en kollega. En liten klen sak. Nu är den vacker men inte så hög

Malin sa...

Men visst är de underbara?
De flesta av mina är ju inte så här höga, utan mer som små buskar i fönstret. Det är 4 st som fått växa på sej ordentligt. Den äldsta är över tjugo år. Man måste beskära dem om de ska få fart har jag märkt. Jag skär ofta rätt hårt, men lämnar alltid något eller några blad för jag har varit med om att de dött om man tar bort alla blad