Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 16 januari 2012

Bechterews sjukdom

Den har jag 
Den är min
Har jag levt med i trettiotre, snart trettiofyra år

Vad innebär det?
Värk
I början bara i ländryggen
Sen även i ryggraden
Stelhet
Så stel att man har svårt att röra sej
Blir bättre av att röra sej, Ha!
Gäller bara att komma igång.

Spred sej till nacken
Domnade muskler i axelpartiet
Muskler som värkte enormt, långt nere i
Brännande känsla, kliande känsla

Ramlade, slog höger knä.
Går inte över
Börjar i vänster också

Spred sej till höftkammarna, handleder, axlar, nyckelben, revben
Revben, vilket skämt. Men nej, tyvärr inte. Gör det svårt att andas när det är som värst
Känns som de ska bli till pulver
Varje andetag tas med stor försiktighet

Får lätt inflammationer i senfästen., muskelfästen, slemsäckar
Har värk i muskler, benhinnor. Kan inte ta på min egen kropp, smärta och äckelkänsla
Allt gör ont, tror jag. Det finns säkert något jag inte vet om än som kan börja värka

Så kronan på verket
Min ena käkled åker ur led
Skrattade först, herregud alltså
Väntade några veckor, gick sen till doktorn
Va fan ( sa han väl inte, men nästan) 
Ingen aning, det sa han i alla fall

Röntgen
Nja, nä, vet vi inte
Har du fått stryk?
Hade jag ju inte, nä
Jag gjorde det själv
När käften inte ville öppna sej så knäckte jag till ner åt vänster
Och efter någon vecka ? Så åkte den ur led

Käkkirurgen
Vi vet
Datortomografi för fastställan av diagnos
Som en liten helikopter åkte den runt mitt huvud i en timme
Datortomografen, alltså
Fick se min skalle utslätad på en " plåt "
Jädrans häftigt, vill ha på väggen
Färdig diagnos, operation, tio månader efter att käken åkte ur led
Jävligt onda månader. Jobbade som lärare, i språk
Pratade hela dagarna
Dreglade, ansiktet hängde åt vänster
Fast lite kul också. Spännande vad man kan råka ut för
Blir aldrig helt bra i den igen
Kan inte öppna munnen så som man ska


Fler sjukdomar väntar i kulisserna
Symptom på Sjögrens syndrom
Ingen saliv, värk i händer
Symtom på Fibromyalgi
Har alla triggerpoints
Kan man få av att ha värk så här länge
Tinnitus
Var ju väntat eftersom alla i familjen har det
Jag har bara på ena örat, det är bra
Allergi och astma har jag sen jag var liten
Men, en bra sak
Jag är nästan aldrig sjuk
Tror inte det får plats, helt enkelt

2 kommentarer:

thejeanettishway sa...

den sista meningen...
*suck*
guvabra formulerat.
kram till dig malin-bruden:)

Malin sa...

Tackar. Den har följt mej i en del år
Kramar till dej tillbaka