Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 31 januari 2012

Den här dagen kommer inte att gå till historien som en av mina mer produktiva, den heller
De senaste dagarna har jag haft en irriterande rätt kraftig molvärk i underarmarna. Från armbågarna till handlederna. Den värken har jag kvar. Nu bigger and better. Sitter även i överarmarna och armbågarna vill också va med på partyt. Till det kan vi då lägga en nacke från, om inte helvetet så åtminstone grannen till helvetet. Grannen en kilometer bort ( man ska inte ta i för mycket, jag vet ju hur illa det kan bli ) Ryggraden vill ju inte vara sämre då. Detta ger ofelbart huvudvärk.
Jag står ut med mycket, jobbar med värk, funkar fint oftast. Men huvudvärk och värk i händer, armar, det gör mej, om inte handlingsförlamad, så näst intill. Jag minns för några år sen när jag hade en sån sjujävla värk i händerna. Lindrades av värme. Oj vad jag skurade. Jag skurade allt som behövde bli rent och kanske lite till. Men efter tre veckor gav jag upp och gick till doktorn ( tror jag att han var, han jobbade på vårdcentralen i alla fall ) bad om cortison. Ja det skulle jag få, surprise, annars vill de gärna tala om att det är onödigt, farligt och egentligen inte hjälper. Har man inflammationer i kroppen så hjälper cortison. Jag fick det när jag gick på smärtkliniken, av någon anledning så är det så mycket svårare på vc.
Nåväl då jag hade värk på en massa fler platser än händerna så tyckte han att det var bättre med tabletter än med spruta. Helt ok för mej. Jag fick Betapred. Skulle ta 8 varje morgon i 8 dagar. Det var all info jag fick.
Jag gjorde så och på dag tre märkte jag en förbättring, efter en vecka så värkte inte händerna alls.
Jag slutade med tabletterna efter dag åtta och på dag tio vaknade jag med en väldigt konstig känsla i kroppen. Kall värk som " rann " neråt från nacken genom kroppen. När den nådde knäna, vilket väl tog nån dag drygt, så stoppade den där. Som det värkte. Hela huden, musklerna. Jag skulle duscha och grät när jag tvålade in mej, så  ont gjorde det, kläder gjorde ont, att ta på min kropp gjorde ont, att sitta, ligga, vad som gjorde ont
Jag tänkte att detta beror nog på tabletterna, när man får sprutor så värker gärna muskulaturen runt om i början. Fast detta var ju inte början, men.....  Drygt en vecka höll detta på, samtidigt som det var jobbigt så var jag otroligt fascinerad av hur kroppen reagerade. När det vände så åkte värken bort från knäna till nacken, omvänt mot hur den kom alltså. Jag kollade med apoteket om det var så att detta berodde på tabletterna och jo då det var så.
I höstas fick Lillstrumpa äta cortison och fick då veta att det är otroligt viktigt att man trappar ut det, annars kan man förstöra binjurarna. Så jag hade väl tur?

Inga kommentarer: