Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

torsdag 26 januari 2012

Böcker 4

Så där då var Jonas Gardells bok : " Ett UFO gör entré " utläst. Igen.
Han kan konsten att flytta mej tillbaka till -70 talet, tillbaka till de former, färger,  dofter, stämningar som fanns då.  Jag kan nästan känna lukten av skolan, blåa stenciler, korridorer med ytterkläder
Han skriver om mobbing på ett otroligt bra sätt och väjer inte för det faktum att en mobbad person i sin tur kan mobba andra. Att man som mobbad " förstå och vet " varför just man själv råkar illa ut. Massor av känslor från  min skoltid väller genom kroppen när jag läser.
Rekommenderar er att läsa, inte bara den här utan även tex En komikers uppväxt och, om ni vill skratta Mormor gråter, en novellsamling. Just den novellen, Mormor gråter kan få mej att skratta så jag får kramp.
Ny bok påbörjas i kväll, Jeffery Deavers  Det tolfte kortet

2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Har du läst Gardells "Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter"? Makalöst bra....

Malin sa...

Jag tror inte det nej
Han är en av mina husgudar. I stort sett allt han gör tycker jag väldigt mycket om