Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 9 januari 2012

2011 dårå



 Under vintern hände inte mycket. Jag gick här hemma, utan jobb, fick i februari gå till soc och fick sen hjälp av dem i några månader.    Det var kallt och halt, så det blev inget med att springa ute och fota. 

Den 12 / 4 fick vi Loppan.
Äntligen fick vi se hur hon såg ut.


Knappt en vecka gammal



Naturligtvis var hon sötast i världen. väldigt lik sin storebror




Det blev en vår även det här året och jag satte igång mina sådder.
Som vanligt åkte vi till Bohusfuchsian och köpte skottar. 17 kr styck för små skott som under en sommar blir till en meter höga buskar ( lite beroende på sort då ) 
Mammas och min oas, hit har vi åkt flera gånger per år varje år i många år. 
Andra gången 2011 var vi där den 29 / 4 och köpte på oss ett gäng till. 
Natten efter brann hela anläggningen ner. Allt är borta. 
Fortfarande nu har inget nytt byggts upp. Försäkringsbolaget vägrar betala ut några pengar. Helt åt helvete. Jag hoppas att Jenny och Daniel ( som äger företaget )  orkar slåss mot försäkringsbolaget och att de vinner.

Några av moderplantorna som står ute. De blev förstörda i branden de med

Ljuvliga

Moderplantor
I framkant de lite större plantorna, i taket hängFuchsior som vuxit på sej ordentligt och alltså är lite dyrare. Längst bort ser man småskottarna


Den 1/ 5 firade vi Minis första födelsedag. Tårta, kakor, kaffe och saft i stort partaj på kyrkogården. Vi var många där på graven, Lillstrumpa, med man, Kapten K, jag mina systrar och mina föräldrar. 









Ja, sen började jag jobba då. På Happy Price. En helt underbar affär där man kan köpa det mesta, billigare än på andra ställen, oftast. En stor avdelning där alla varor kostar tio kronor, en mindre där alla varor kostar tjugo kronor och sen en stor avdelning med allt från schampo till mattor.
Utanför finns dessutom ett stort tält med utemöbler, grillar, parasoller mm



Den 22 / 7 skedde terrordåden i Norge, den 23 / 7 hade vi våra flaggor på halv stång 
Väldigt många av våra kunder är norrmän och det var en konstig dag detta, få kunder och väldigt tysta var de också. 










Jag jobbade väldigt mycket hela sommaren, i stort sett varje helg gick åt till jobb och jag hade någon ledig dag då och då bara. Men jag ville ha det så. All ledigt tid gick åt till att: sova, fixa i trädgården, fika hos Mini.


Sen 28/ 8 döptes Loppan. Dopklänningen är från min mormorsmor. Mamma vårdar och stryker den. Alla döps i den, vi barn, mamma, mina barn, min brors barn, mammas kusinbarn......






Mamma och Lillstrumpa klär på Loppan dopklänningen
Så söt så. Mössan sydde min mamma till min storasysters dop 




Jag slutade jobba den siste augusti. Under den första delen av hösten så la jag rätt mycket tid i trädgården. Jag får jobba ett tag på ett ställe, byta ställe och jobba lite där, osv för att inte bli helt slut. När jag är i trädgården stannar tiden och där mår jag bra. Jag har nu skurit ur de röda vinbären, anlagt en ny stor rabatt, grävt i smultron och jordgubbsland samlat in alla Pelargoner och Fuchsior och satt in dem i växthuset, runt 50 av varje blev det, ingen plats över för mej.




Loppan i höstsolen




En hel del av hösten gick åt till att sova.
Under den senare delen av hösten fick jag besök av Srgt J . Hans pojkvän hade gjort slut och han kom hem hit och bodde här drygt en vecka. Härligt med en unge hemma.

Jag gick en kurs via Af. Fem veckor under vilka vi fick lära oss allt om Cv , personliga brev, tolka annonser och träna på intervjuer

I slutet av november invigdes motorvägen Efter tre år va ( nästan ) allt klart
En tillfällig trappa hade byggts upp från grannen ner till mitten av den stora backe som sänkts 7 meter mot förut

Dignitärer från Trafikverket och kommunen var där för att klippa band

Medan de gjorde detta så käkade vi upp alla snittar som fanns kvar och drack " svampagne " grannen Beas egna mousserande vin. Bea i mitten. Tältet med snittar låg på hennes gård

Trafiken började rulla

Här har de sprängt i många månader för att kunna sänka backen med 7 meter. Mitt sovrumsfönster ligger mitt emot backen. Så jag har verkligen fått uppleva sprängningarana
 När det blev för blåsigt ute la jag energin inne istället. Jag har sytt kuddar, gardiner tapetserat om köket och målat mitt skafferi.







Blev tre kuddar med det här motivet

Köpte ett nytt skåp på Returen för 100 kr och det passade lagom till min finservis
 









Gardiner till mitt blivande sovrum

jag tröttnar fort, från grönt och gult till vitt/ grått och rött

Skafferiet, som jag byggt själv, åtminstone inredningen, var grönt utanpå och omålat inuti. Nu är det vitt inuti och rött på utsidan

Väldigt vitt inuti. Kunde inte låta bli att trycka dit en röd hand
Höll på att glömma, Kapten K och jag plockade ju svamp. Här är skörden från en av de dagarna. Eller, ja, halva skörden. kapten fick ju andra halvan
Ja och så blev det jul då. Kartonger är gott, så det så


































 





2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Vilket år, vilka minnen å så vackert hos Mini ♥

Ett skafferi borde alla ha... det borde vara en mänsklig rättighet

Malin sa...

Ja Lillstrumpa är väldigt pysslig och vill ha mycket blommor och leksaker och här hade vi ju ballonger och serpentiner dessutom
Ja ett skafferi borde alla ha. Jag slänger in lite allt möjligt i mitt