Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 31 december 2011

Lite mer språkriktighet




Det heter inte  Dem gick ut på promenad  Detta är svårt har jag förstått.
När ska det vara de och när ska det vara dem ?
Om du är osäker så tänk så här:
Om du kan sätta in ordet  jag  i meningen, då ska det vara de, tex,
jag gick ut på promenad - de gick ut på promenad. 
    Om du kan sätta in dej i meningen , ska det vara dem,
jag gick på promenad med dej-  jag gick på promenad med dem
        
                          
Och så några ord

egentligen   inte       igenkligen

usch           inte       urs, eller uch

emellan       inte        imellan

positiv         inte       possetiv


åtminstone   inte   åtminstånde

äntligen        inte        enkligen


citationstecken   inte situationstecken

Man säger  " Dra alla över en kam " inte " Dra alla över en kant " 

Och i  Sverige heter det inte  I min bok   det är ett uttryck som hör hemma i England

Kom på ett par till.
Det heter från......  till    och mellan .......och. Alltså inte Mellan klockan åtta till kl tolv, utan mellan klockan åtta och. kl  tolv.        Alternativt Från klockan åtta till kl  tolv          

Ja det var lite som jag retat mej på. Jag är inte jätteperfekt jag heller. Men det är sällan jag stavar fel, och lika sällan gör jag grammatiska fel. Men det händer, det gör det



Inga kommentarer: