Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 13 december 2011

Jag ska börja käka magnesium
Det ska vara bra och bland annat göra så att musklerna slappnar av


Detta kommer förmodligen att ge mej en sjujävla huvuvärk. Till att börja med.
Men det kan det vara värt om det hjälper så bra som jag har hört att det ska göra.

4 kommentarer:

LillaTuss sa...

Vad är megnesium bra för... och varför får man huvudvärk i början?

Malin sa...

jag klistrar in en text som jag hittade i den tråd där jag först läste om magnesium

MAGNESIUM
Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.

Magnesium är synnerligen viktigt för hjärtat. Hjärtat är nämligen en muskel; pumpverksamheten är beroende av att kalcium drar ihop hjärtat och att magnesium får det att slappna av; för lite

Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till osteoporos. Problemet med osteoporos är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.

Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar

De som skriver i tråden beskriver hur de blivit bättre i humöret, någon tar det mot pms och andra har fått helt andra vinster med detta.
Jag kan inte slappna av och kan bli väldigt dålig efter en narkos tex där jag ju legat helt avslappnad med hjälp av narkosmedel. Då får jag hemsk migrän efteråt

Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi. Det förbättrar även motståndskraften och skyddar cellerna mot

LillaTuss sa...

Tack snälla för att du delade med dig. Är absolut värt att tänka på en extra gång. Kanske nån kombo där magnesium ingår. Kram

Malin sa...

Varsågod.
Jo jag ska i alla fall prova. Kan ju inte bli mer än inget bättre, liksom.
Skickar en länk till den tråd där jag läste om detta
http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m61169899-1.html

Som synes finns det de som äter detta mot ångest, men uppenbarligen hjälper det mot en hel rad av åkommor. Tankens kraft? eller verklighet?