Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 9 februari 2014

Om tv-licens

Ja, jag tycker att alla som ser på/ kan se på  tv via SVT skall betala tv-licens.
Som det är idag tvingas ju även de som aldrig ser på SVT att betala, vilket inte alls känns rätt.

Hur många som i verkligheten aldrig ser på SVT är nog svårt att ta reda på. Men man borde kunna göra om systemet på något sätt.
Antingen så att bara de som betalar licens har tillgång till SVTs kanaler plus SRs radiokanaler, men det tror jag blir svårt, absolut nu när båda delar finns på nätet.
Återstår då att ta ut avgiften via skattsedeln.

Förmodligen skulle man kunna sänka avgiften då, inte för att den är så himla hög idag, men den kan ändå vara kännbar. Jag vet......
Jag hade 8000 i månaden när jag hade min tillfälliga sjukersättning. De skulle räcka till allt, husräntor och amortering, mat, kläder, tv-licens, sophämtning, försäkring och allt annat. Men jag kände aldrig att de räckte helt och det som fick stryka på foten var tv-licensen.Detta medförde att räkningen gick till kronofogden och där blev den mer än dubbelt så dyr. Det var ju ohållbart av fler anledningar, så jag var tvungen att ta ett rejält grepp om min ekonomi. Jag ändrade sätt att se på de pengar jag hade, planerade dem på ett för mej nytt sätt och minsann, nog fick jag råd med tv-licensen alltid.Samma inkomst som tidigare, bara ett annat sätt att hantera den på.

Jag har också haft sex år då jag  inte betalade nån licens alls. När jag var ung och tyckte det var onödigt. Jag ville titta, men inte betala. Sen hade jag drygt sex år när jag betalade, men inte kunde se SVT, vilket väl jämnar ut det hela, antar jag.

Det finns de som tror att man skall betala för både tv och dator vilket ju inte är sant, såklart.
Man betalar för en apparat, även om man har massor. Du kan ha en i varje rum och du betalar för en. När min son bodde i stan och pluggade gick hans tv på min  licens, väldigt smidigt.

Inga kommentarer: