Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 17 februari 2014

Ja, igår var det Söndag och långpromenadsdags.
Jag gick till Grebbestad, dit är det ca 8,5 km. Om man väljer bakvägen, vilket jag gjorde.
Det är grusväg en bra bit. En grusväg som jag ofta, ofta cyklade på när jag var barn. Cyklade och red, gjorde jag. Lillsyrran och jag tog den vägen när vi skulle ha stallet på helgerna. På den tiden fick vi hästtjejer sköta mockning och utfodring av hästarna på ridskolan på lördag och söndagar och som "betalning" fick vi rida gratis. Så vi cyklade upp, sen red vi ofta samma väg ner och upp igen och så cyklade vi hem igen på kvällen. Båda dagarna. När jag hade köpt min egen häst så red jag där ibland och körde med sulky ibland. En av mina väninnor bodde vid den här grusvägen och hon hade ett par hästar. Ibland red vi  ut på dem, sen när jag hade ridit in min häst så red vi ihop, hon på sin, jag på min.

Hur som. Det är mer än 30 år sen jag var på den där vägen. Nu hade jag sett den framför mej i minnet och det allra mesta stämde. Jag mindes raksträckor och krökar, avtagsvägar och stigar. Det som blev fel, blev så för att de gjort om vägen till cykelbana, så där det förr var en stig på en sträcka var det nu en grusväg. Några hus hade tillkommit i ena änden av vägen också.

När jag kom till Grebbestad gick jag först till min storasysters hus. De totalrenoverar och det var längesen jag var där. Jag hittade ingen där och ingen svarade när jag knackade, så jag vandrade hem till mitt föräldrahem. Klev in där och överraskade mamma och pappa. Fick mej en kopp kaffe och en macka, kollade på lite blommor i trädgården och sen gick jag tillbaka till syrran. Hon hade varit på övervåningen när jag knackade och inte hört mej. Så jag fick mej en tur i huset. Så fint det blir! och så sugen jag blev på att börja här.

Så skulle jag hemåt. Kolsvart var det och jag velade lite mellan landsvägen och bakvägen, men valde till sist bakvägen ändå. Inga bilar, det avgjorde saken. För det mesta så ser jag bra ändå, men där det var tät skog på båda sidor vägen fick jag verkligen skärpa blicken för att kunna se något alls.
1.7 mil blev det och en mellan tid på 10.20. Den kunde blivit bättre om jag gått när det var ljust.
Idag gick jag bara 7 km. Upp till Tanum och jobbade på jouren några timmar och när jag gick hem valde jag en väg som är mer än dubbelt så lång än den jag brukar gå. Tiden och lusten fanns, så varför inte?
Imorgon blir det gymmet. Ska bli så kul!

Inga kommentarer: