Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 21 februari 2014

Det finns de som anser att man inte skall färga håret när man närmar sej de 50.
En del anser att de som färgar håret är fega, alternativt att de själva är modiga som inte färgar sitt hår.
Jag har svårt att förstår det där. För min del så gör folk som de vill.

Jag började färga mitt hår när jag var 14 år och jag kommer att sluta när jag känner för det.
Ibland gör jag längre uppehåll och för de flesta syns ingen större skillnad. För det mesta så färgar jag håret mörkbrunt och det är den färg, blandat med rött som är min egen. Det jag gör är att förhöja den. Sen händer det att jag färgar knallrött, eller nån annan färg som avviker från min egen. Jag har dock aldrig blonderat håret. Jag vill inte utsätta mitt hår för det slitaget en blekning innebär.

 Jag har en hel del vita, kritvita hårstrån, men de är väldigt utspridda så de bildar ingen som helst helhet.
Med lite tur får jag vitt hår när jag blir gammal. Pappa hade mörkt brunt, nästan svart hår förut och han är vit nu. Min morfar hade kritvitt hår. Min mamma, däremot fyller 80 år i år och hon har sitt röda hår som alltid. Lite grått vid tinningarna, annars rött. Inte helt densamma intensiva färgen som förr, men den färg hon har är hennes egen. Hon har aldrig färgat.
För en del år sen stod hon i en kö i en affär och kvinnan bakom frågade vilken färg hon använde......Blev ett styck förvånad tant när hon fick veta att det håret aldrig varit färgat.

2 kommentarer:

thejeanettishway sa...

Det finns de som anser att det är så kärring att färga håret men inte sminka sig. Trökigaste jag vet att glo in i ett par osminkade ögon.

Malin sa...

Märkligt.
För egen del så bryr jag mej inte. Jag sminkar mej oftast när jag skall lämna huset, men det händer mer och mer att jag låter bli. Jag gillar mina egna ögon bäst med smink runt om,men hur andra gör bryr jag mej inte om och jag kan inte påminna mej att jag någonsin tänkt tanken att en person färgat håret men inte sminkat sej. Sen kan jag reagera på HUR folk sminkar sej. Blå mascara, ljusblå ögonskugga, tex är ju så 80tal. Eller ögonbryn som är totalt sönderplockade, eller för allt i världen enormt övermålade med en massa färg och dubbelt så stora som normalt.