Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 14 februari 2012

Hm

A-kassa ska man ha
Det har jag ju lärt mej
Jag var med i Handels för
länge, länge sen. Men
gick ur
Skulle ju vara hemma och va mamma ju.

I somras gick jag med igen
Men, eftersom jag bara jobbade i fyra månader
så ser det inte ut som om jag
kommer att kunna stämpla
i år. Trots att jag ju då varit med i ett år.

Man ska ha varit med i ett år
och jobbat i sex månader av tolv
Jag har jobbat två månader inom a-kassan
Fortsätter min trend med sommarjobb
Då kommer jag aldrig upp i
sex månader

Att jag gick med ställde till det för mej
när jag skulle få aktivitetsersättning
Nu räckte det inte med att skicka
närvaro till F-kassan
Nänä, intyg ett år bakåt
På jobbad tid, praktiktid, arbetslös tid
Det sista intyget skulle jag skriva själv

Ser dessutom människor som nekas a-kassa
pga att de bloggar
Får de in lite pengar, så jobbar de och då får de
ingen a-kassa
Så det är inte bara, bara
det där med a-kassan

2 kommentarer:

thejeanettishway sa...

man måste ju vara 100 % arbetslös nft för att få a-kassa. förr stämplade man upp tiden till heltid.
idag får man passa sig noga för att hoppa på något öht som inte är 40 tim/v.
och pengar för att blogga - känner du NÅN?
jag tar gärna tiotusen rent i månaden för att blogga resten av livet.
min blogg har inte gett mig ett rött öre - ännu.
drömmen kvarstår dock :)
glad onsdag önskas//

Malin sa...

Jag känner ingen personligen, har bara läst om på tex Familjeliv.
Har för mej att jag sett de som inte fått sjukpenning pga att de bloggat. Då har det inte handlat om pengar utan om tid och ork, kan du blogga kan du jobba......
Här kommer länk till en av de jag läst om http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m63102074-67.html
Ha en härlig onsdag. Här skiner solen och jag ska träffa Loppan, så jag njuter