Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 11 februari 2012

Blir trött

Måste små barn uppleva allt innan de fyller tonåring?
De sminkar sej, färgar håret, går på disco, har pojkvän / flickvän
De har Facebook och bloggar, Bilddagbok ( eller Daywiews som det heter nu ) och där poserar de i sexiga poser.
De ska pierca sej som 13 åringar och tatuera sej som 16 åringar
Vad har de att längta efter?
Det är möjligt att jag börjar bli gammal och grinig
Men jag försökte hålla mina egna ungar borta från det som jag räknade som vuxensaker så länge jag kunde. Ville inte att de skulle sminka sej förrän de började i sjuan, samma med att färga håret . Varför ska ett barn utsättas för en massa kemikalier i onödan? Det var inte lätt, ska gudarna veta. En eftergift blev att de fick varsin slinga i håret när jag färgade mitt. Äldsta började sminka sej när hon gick i sexan, dock ej varje dag. 
Dator hade vi ju inte och bloggar och Fb fanns inte, så jag vet inte hur det skulle sett ut. Fb påstår sej ha en gräns på 13 år, men det stämmer inte.
Ungar ville pierca sej, och det var extremt nej från min sida. När ni blir 18 var mitt ständiga svar.
Man ska ta ansvar för sitt piercade ansikte
Tatuering, ja det fick de i present när de fyllde 18, om de så önskade. Samma sak där. Ta ansvar för det du klär din kropp med. 

Disco går sex/ sjuåringar på. Vad är det för fel på klassfest? 
Magtröjor till småttingar. Bh till tvååringar? Hjälp !
Vari ligger felet i att längta?

4 kommentarer:

Tacksam sa...

hej Malin.
ja jag håller med dig 100%.
jag har börjat irritera mig på hundägare,jag har själv varit hundägare men inte fan lät jag han varken hoppa på folk,göra utfal eller skäla frenetiskt! nej jag kokar när jag hör en hund skälla! uppfostran har de inte hört talas om det?
att det är vi som ägare som bestämmer vad som är acceptabelt beteende och inte?
kram Tacksam, en 34åring som ibland känner sig somm 89år!

Malin sa...

Nä men visst. Det finns mycket att irritera sej över, även om det blir lite svårt att jämföra hundar och barn så förstår jag hur du menar
Problemet är nog orken, tror jag. Och det dåliga samvete en del föräldrar släpar på
Det blir lättare att släppa efter än att stå emot
Både inför barn och andra föräldrar
Sitter man på ett föräldramöte där " alla " tycker att visst ska ungarna ha ett disco, så kanske man varken vågar eller orkar säga sin mening?
Det är ju ingen stor skillnad mellan att ha disco och klassfest tex, men just disco hör till äldre åldrar, enligt mej. Här hade vi stöd i skolan som förbjöd smink före klass sex. En väninna till mej berättade att hårfrisörskan sa absolut nej till att färga hår på ungar som inte börjat högstadiet. Man kan behöva stöd från andra

tacksam sa...

hej igen.
läste dina inlägg på familjeliv om tjejen sm fått låg sjukersättning..
NEJ alla ar INTE 10års ramtid,varpå de 3bästa årsinkomsterna tas ut.
själv hade jag 8års ramtid varpå de 3bästa togs ut,hur många års ramtid de räknar på beror ju på din ålder.
mvh Tacksam

Malin sa...

Ja jag såg detta
Jag var ju så inne på vad de sa till mej så jag tänkte inte på att det kunde vara olika. Men det är ju väldigt logiskt