Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

torsdag 26 april 2012

Vårigt

Jag gillar våren. Jag gillar i och för sej alla årstider. Alla har de något att tycka om, något speciellt.
Men våren kommer ändå på första plats. Det är då vi får njuta av lite värme, kanske ett dopp i sjön
innan badgästerna kommer. Innan all plats både på land, i vatten och på öar är upptagen av människor som talar andra dialekter och som anser att detta är deras paradis och här gör de som de vill. Jag har träffat på människor som tror att Grebbestad står tomt  vintertid och att vi flyttar dit endast för att tjäna och serva badgästerna.

Våren är den tid då allt vaknar, från snödropparna ( som i år förvisso var framme mitt i det som kallas vinter)  till små skott på rosorna, Scillor som översvämmar min trädgård och gör delar av den helt blå
Påskliljor som lyser upp med sin gula färg och som doftar så underbart. Små gröna blad på vinbär och syrénbuskar. Pioner som sticker upp sina röda knölar, rabarber som snabbt som attan skjuter iväg genom luften

Jag sår frön, pelargonfrön, penséer, petunior och en massa annat. Tittar varje dag i miniväxthuset för att kolla om det grott, pysslar om de små plantorna och ser till så att de har vatten, lagom med sol....
Gräver i trädgården, på samma ställen som förra året, märkligt nog. Det kan irritera mej. Att allt får göras igen och igen och igen.

Varje dag går jag en runda och tittar: " Vad har kommit upp idag ? Vad har vuxit lite sen igår ?" Njuter och är lycklig. Mina blommor är som små barn för mej. De ska tas om hand och pysslas med, de klarar sej inte utan mej.

Det är ljust även när det är mulet. Igår kväll kom jag in när klockan var nästan halv tio. Då började det närma sej gränsen för att se något. 

2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Våren är hoppets årstid. Men jag längtar efter liiiite sol...

Malin sa...

Jaa visst är det. Däremot har jag aldrig märkt att jag skulle bli mer förälskad, eller lättare bara för att det är vår.
Jag vill också ha sol. Huset flyter snart iväg ner i sjön