Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 2 april 2012

Böcker 9, 10, 11 och 12




                                                          





Jag har läst mer än jag bloggat, så här kommer mina senast lästa böcker i en klump

 Ibland, inte så ofta så hamnar jag inne i en bok som är så bra att jag vill forcera den för att få veta hur det går, samtidigt som jag vill att den aldrig tar slut.
Duma Key är en sån bok. Ingen överraskning, eftersom det är Stephen King som skrivit den. Han är min favoritförfattare och har så varit i trettio år nu.
Duma Key handlar om att mista, huvudpersonen mister sin arm, sitt tal, sin rörlighet och sitt äktenskap. Den  handlar om att få, att återfå, rörlighet, tal, hitta nya förmågor inom sej. Den handlar om alzheimer, om att ha det och att stå bredvid någon som har det. Sorgen det kan innebära både för den sjuke och omgivningen.
Edgar Freemantle råkar ut för en olycka som förutom att ta hans högerarm, dessutom gör att han får svart att tala och lider av  delvis minnesförlust. Hans humör blir outhärdligt för frun som tar ut skilsmässa. Edgar bestämmer sej för att lämna sin gamla hemstad och hyr ett hus i Florida. Här börjar han teckna. Något han förvisso gjorde som ung, men här blir tecknandet och målandet något annat än då, han visar sej ha en enorm talang. Och, märker han, han kan styra skeenden genom teckningarna.
Han möter grannfrun, som lider av alzheimer och som i sina klara ögonblick kan hjälpa honom förstå vad som händer med och runt honom.
Jag älskade den här boken. Precis som vanligt lyckas King berätta en spännande historia, med personbeskrivningar som gör att man tycker att man lär känna varje människa i boken. Det finns ett drag av övernaturlighet, men det är ok,  det blir naturligt här.
När boken var slut, blev det tomt, så som det brukar bli när jag avslutat en riktigt bra bok, lite ledsamt. 



Sen läste jag Nicci French´s bok, Nära dej. Den handlar om tre kvinnor, i olika åldrar, med helt olika liv som alla tre får brev. Från en mördare. Som i breven berättar för dem att han vill mörda dem och vad han vill göra med dem före dess.
Lite spänning gav boken, det ska medges, men den fick inte bo kvar här utan åkte tillbaka till Återbruket igen.











  Bok nr 11 är Denise Mina´s  Sista andetaget. Huvudpersonen är Paddy Meehan, journalist som blir indragen i olika brottmål. Den här gången är offret hennes tidigare pojkvän. Han hittas avrättad, naken ute i skogen. Ligger IRA bakom avrättningen eller bär någon annan skulden ? Samtidigt som Paddy letar efter mördaren ska en ung pojke friges efter att ha suttit i fängelse i många år för mord på ett litet barn. Paddy känner pojken och hjälper till att skydda honom från sina kollegor och beskyddar honom när han friges. Men är han redo att bli fri ?
Spännande bok, Minotaur lovar hög kvalité på sina engelska deckare och jag har hittills aldrig blivit besviken. Har väl runt ett trettiotal från det här förlaget nu




Så nr 12 då. Den kommer också från Minotaur ( Jag har haft lite flyt och hittat böcker därifrån på rea på sista tiden och en på loppis, men den är inte läst ännu )
Detta är Stuart Mc Bride´s  Den brustna huden
Sex unga kvinnor har blivit våldtagna. En kvinnlig polis agerar lockbete och man tar våldtäktsmannen. En känd, mycket framgångsrik fotbollsspelare. Men han nekar till våldtäkt och har alibi för alla de övriga tillfällena. Han släpps i brist på bevis, våldtäkterna fortsätter och blir bara råare. Men fotbollskändisen har varit hemma vid varje tillfälle. Vem begår då dåden ? Har polisen så fel ?
Parallellt pågår en annan berättelse som handlar om ond bråd död.
En ung man hittas utanför ett sjukhus, dumpad från en bil. Han är våldtagen ? Söndertrasad, blöder han till döds.
Logan Mc Rae ska lösa fallet som tar honom in i en värld han knappt visst existerade, en värld där bondage, fisting, S& M  är lika vanligt som missionären.
Jag gillade den här boken, En bra historia. Även om det blev en aning rörigt ibland med alla namn och tre parallella historier ( för där finns ytterligare en ) Klart läsvärd är den i alla fall.




Nu läser jag en bok av King, igen. Fick den i present av Lillstrumpa

Inga kommentarer: