Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

onsdag 18 april 2012

Smaklös måltid





    


 Vår kulturminister,  Lena Adelsohn Liljeroth
skär en tårtbit under klang och jubel från den församlade
 ( kvinnliga ) publiken. Tårtan är ett konstverk som ska uttrycka avsky mot kvinnlig omskärelse. ?
Hur ? Här kapar man glatt i en, vad många anser vara en nidbild av en afrikansk kvinna, även hennes fitta ryker och under tiden skriker hon,  detta görs för att visa att det är fel att skära små flickor i underlivet ?
Jag är ju ingen kulturnisse, ska gudarna veta, så det kanske är därför jag inte förstår det här, men jag kan verkligen inte se poängen. Det måste finnas bättre sätt att visa det ohyggliga i att stympa unga flickor och  därmed förstöra dem för livet. Går det verkligen fram när man under glada skratt skär i " kvinnan " som alltså först gallskriker, sen  låter sej bli bjuden på tårta. ?
Vilken solidaritet känner man med andra kvinnor när man står och skrattar åt detta ?
Eller väljer man att tänka på dem som " de andra " ? Då berör det inte på samma sätt, då kan man skratta och äta tårta.
Blir tilltaget legitimt när det är en svart konstnär som ligger bakom  " verket " Nej det kan jag inte anse.



                             

Inga kommentarer: