Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 27 april 2012

Jag är ju snäll mot blommorna inne också

Alla får ny jord, större krukor i vissa fall. 
12 Hibiskusar inne i tv-rummet har fått ny jord, några
av dem delade jag. Ofta består Hibiskusar man köper av
tre- fyra pinnar som körts ner i jord.
 Alltså kan man få lika många plantor om man vill
Nu tog jag loss en av tre på två olika plantor
Alltså två nya plantor att ha eller ge bort
Gratis är gott!

Hibiskusen till vänster hade 13 knoppar vid fototillfället
Nu blommar några av dem



St Pauliorna får ny jord, delas om det är möjligt'
och får en lång dusch. Förr så sas det att man inte
kunde duscha Paulior, men det är fel.
De älskar att få duscha, bara man inte sätter dem i solsken
före de torkat på bladen. Det blir fula fläckar annars


 Många av blommorna är klara, men ännu återstår ca 15. Bland annat tre ljuvliga st Paulior som blommar med dubbla rosa små blommor. Jag håller på att göra fler. Det är enkelt, bara att sätta blad med en bit stjälk på ner i jord. Man kör ner bladet så att stjälken är helt nere och en liten bit av bladet.  Se till att hålla jorden fuktig. Så småningom så kommer det små bebisar runt bladet. Då tar man upp dem och planterar i en egen kruka. Och så har man en ny planta, att ha eller ge bort. Gratis !







2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Hallå där! Den här kommentaren handlar inte alls om dina gröna fingrar utan om det där med SI-leden du skrev hos mig. När det här började i januari hade jag inte ont i ländryggen vilket jag börjat få de senaste två veckorna. Höft/bäcken är röntgat med "gott" resultat. Op mig för diskbråck sept 2002... L5S1.. alltså den nedersta disken. Be till högre makter att det inte är nåt liknande på G. Tack för allt du skrev. Ska ta upp det med sjukgymn på onsdag

LillaTuss sa...

PS! Om du vill får du gärna maila så vi kan prata vidare om värk och leder där. Min mail står på min blogg DS.