Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 27 april 2012

Gräveligräv

Det enda jag gör nu för tiden, känns det som
Eftersom jag har såpass ont kan jag inte hålla på hur länge och mycket som helst.
Men jag orkar ju mer för varje dag, ändå.
Jag gräver i jordgubbslandet, rensar bort ogräs, utökar landet storleksmässigt, sätter fler plantor.
Jag gräver i rabatter, har många, både stora och mindre. En stor är klar. Grävd, alltså, en del perenner sitter på plats, de har sina platser från år till år. Pionrabatten grävde och rensade jag i går. Fick satt dit en ny vit pion bland alla de andra. Idag har jag grävt i en rabatt som jag skapade förra sommaren. I den ska det stå rosor, Astillbe, Lavendel, massor av Dahlior och så en del jag inte vet namnet på. Rabatten sitter ihop med rabarberlandet som också ska grävas ( med grep för att få ner luft i jorden ) och rensas lite. Sen så ska smultronlandet grävas och rensas och utökas och så ska jag gräva för potatis. Jag har en stor " låda " som jag byggde för en del år sen, den står bredvid smultronen. I den har jag lök och gräslök, så där ska jorden luckras och löken sättas. Bakom den lådan planterar jag tomater. Sen så är det ett antal rabatter till som ska luckras, rensas, gödslas och planteras i, jag ska gräva runt några fruktträd och, pust och stön, rensa hallonhäcken. Jorden här är tung lerjord, lagom kul när det regnat så mycket som det gjort nu.
Förutom detta så finns massor av annat jobb. Frön ska sås, plantor ska delas och sättas i småkrukor
 ( tråkigt ) växthuset behöver skuras, lökväxter ska sättas, andra ska delas och sättas så det blir fler.
På detta så ska jag jobba heltid då. Kommer jag att få det jag vill ha gjort gjort ? Bra fråga.
Men hinner jag inte så är det ingen katastrof, då gör jag det nästa år
Ah jag glömde ju, den blivande rosenrabatten. Men den ska bara förberedas. Då täcker jag marken med tidningar, papp och liknande, sen på med fjolårsgräs, gräsklipp och koskit ( har en massa i en lagård här )  Så på med presenningar och låt det ligga till andan faller på. Till hösten eller nästa vår. Då blir det lättare att gräva, jorden är rätt lucker och där finns inget ogräs.
Scilla. Det är svårt att återge på bild, men det är många tusen här i trädgården detta är en av de platser där det står många

Under buskar sätter jag lökar, då blir de inte i vägen. Här ska jag gräva upp en del och flytta ut under träden. Jag skulle vilja få det som hemma hos mamma och pappa, där är det Scilla överallt, man får gå på tå för att försöka låta bli att trampa på dem

Inga kommentarer: