Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 20 april 2012

No´poo

Ja nu har jag börjat, är inne på tredje veckan.
Inget schampoo har varit nära mitt hår på lite mer än två
veckor och det verkar funka bra ändå.

No´poo innebär alltså att man skippar schampoo
och använder sej av andra sätt att tvätta sitt hår.
Det finns många olika metoder
Jag använder " balsammetoden " vilket
innebär att jag tvättar håret enbart med
hjälp av balsam. Gnuggar in hårbotten ordentligt och
sen massera in balsam  i " längderna "  . Det ska sitta i ca 10 minuter
sen sköljer man ordentligt. Jag använder nu Coops Blåvitt, balsam
Många rekommenderar det, dels för att det fungerar bra
dels, för att det är billigt, 9,90 för 5 dl.
Luktar gott gör det också.

Andra metoder att Nop´pooa med är tex:

Ägg
Bikarbonat ( blandat med lite vatten )
Bikarbonat blandat med balsam
Honung.

Jag kan ju inget direkt om detta utan har läst på nätet om metoden och hur man kan gå tillväga
Bland annat  här har jag hämta information, även här finns bra info . Låt dej inte skrämmas av att sajten heter lockig.se, här finns tips för alla

2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Metoden låter som perfekt för mig som nästan är Twiggy-snagg

Malin sa...

Ja, varför inte ?
Den ska vara bra för att behålla glans, framhäva lockar och det torkar inte ut hårbotten om man kör balsammetoden, det har jag märkt, kliar inte nu