Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 27 mars 2012

Pengar in....

...som snabbt blir pengar ut.
För första gången på ca tio år fick jag tillbaka på skatten, inte restskatt som det brukar vara.
4400 ungefär. Inte kattskit det inte. Nu får ju inte jag de pengarna i handen, de går till kronofogdens konto och betalar av en del på min skuld där. Bland annat restskatten från förra året som, om jag minns rätt var på 3600. Staten får alltid först av de pengar som fogden får in av en person. Kanske rättvist med tanke på att staten avskriver skulderna efter fem år. Ja, inte Csn då. De gör en ny ansökan om utmätning fast då i allmänt mål istället. Csn är faktiskt på många sätt något för sej:  Det är förvisso förmånliga lån, men kan man inte betala sin månadsavgift så blir de inte nådiga.
Jag hade andra skulder hos fogden och fick utmätning på min sjukpension för en del år sen. Pensionen var inte hög, men 1000 kr varje månad bedömdes jag kunna vara utan. Och det fungerade, delvis genom att jag slutade röka då. Men jag hade inte råd att betala 500 kr per månad till Csn, inte. Men där tar man inte hänsyn till att en person lever på existensminimum, utan de ska ha sina pengar ändå och när jag inte kunde betala så gick skulden till....kronofogden och istället för att min totala skuld där sjönk så växte den varje år.
Min dröm är att få jobba året runt, tjäna riktig lön och kunna betala bort alla skulder. Komma ikapp med Csn och ur ekorrhjulet. Få betalat privata skulder ( för mej är de viktigast ) och över huvud taget få bort allt. Det kommer att ta tid, visst, jag kommer att få slita, göra lite ackord och avbetalningar, men det är så värt det.

3 kommentarer:

LillaTuss sa...

CSN och FK kan inte göra fel. Aldrig!! Det har jag blivit varse. Så nu betalar jag snällt tillbaka ca 1700 per månad eftersom FK påstår att jag fick för mycket bost.bidrag... 2007!!!

thejeanettishway sa...

3333 kr rakt till fogden. inget att fästa sig vid.
men hade helst sluppit att se dessa papper i posten varje år.
kram från dalsland i nästan sommarvärme//

Malin sa...

Ja du Hulda, där har jag suttit, jag med. Och mina flickor också, den ena fick betala tillbaka 10 000, då hade ändå Fk själva fyllt i pappren. Jag har inget emot att betala till CSn, men jag vill inte göra det när jag inte har pengar att göra det med. De tar dessvärre inte emot " in natura "

Se det positivt, alla skatteskulder försvinner ju efter fem år. Så kan man inte betala dem, så är de ändå borta då. Och be A-kassan att dra 300 mer per månad så slipper du ju rest nästa år i alla fall. Breven från fogden är inget kul att få, nej. Här dimper det ner ett gäng då och då
Här är sommarvarmt i solen, har suttit ute med min prins och snackat en timme, härligt.