Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 2 mars 2012

Döda barn

Diskussion på Familjeliv.se
Ska man få lägga upp bilder av sitt döda barn på Facebook ?
Ts i tråden anser inte detta, hon har anmält en bekant som gjorde så.
Vi är många som anser att det är ok, som förstår att även änglamammor, ja, för här handlar det uteslutande om mammor, vill visa sina nyfödda precis som vem som helst som fått barn.
 " Nej, det är orättvist mot oss andra som inte vill se " säger en del. Lika orättvist som att en mamma som mist sitt barn översvämmas med levande nyfödda ungar på sin Fb. Eller ? Nä inte självklart. Levande barn är naturligt, döda barn är bara hemskt. Påminner om vad som kan hända ?
Jag tror inte vi pratar om några enorma mängder här. Jag har under mina år på Fb sett ett dött barn.
Inget otäckt, lite lila / blå läppar. En mamma som satt i sängen på Bb och höll sitt nyfödda, men döda barn.
Änglamammor får hela tiden tänka på andra, när de egentligen borde tänka på sej och sina närmaste.
De kan inte prata hur de vill med vem de vill, de får trösta människor som inte är direkt berörda, för döda barn berör ( alla ) Jag minns ju hur det var när Mini dog. Oj vad tydligt man märkte att människor inte ville höra, inte ville veta. Inte alla, nä det finns lysande exempel. men så många. Så många som uppförde sej som om jag hade fått pest, skulle jag smitta dem så de också miste sina barn ?
Långt värre var det för Minis mamma. Som miste vänner, såg folk byta sida på gatan tex, samtidigt som hon brottades med det värsta som kan hända.  Som fick höra att hon inte skulle lägga ut bilder på den levande Mini ens, nu när han var död. Logiken i detta vet bara de puckon som sagt det. Som fick höra att Mini som var så liten inte var ett riktigt barn och inget att sörja.
Nu har inte hon någon vilja att lägga ut nån bild på honom på Fb, varken som död eller levande. Men OM .
Då ska hon kunna göra så

6 kommentarer:

thejeanettishway sa...

när jag födde 1991 låg jag på en delad avdelning på NÄL.
nyförlösta, cancerpatienter och kvinnor som inte kunde få barn...
stor intelligens i svensk sjukvård!
i rökrummet blev jag tillfrågad vad jag fått för bebis. min tredje son sade jag glatt. och du?
... hon var där för att hon inte kunde få barn...
obehagligt för oss båda.

Unknown sa...

Enig med deg!
Klem <3

Karianne sa...

De som kjenner meg og det gjör du Malin vet at jeg pröver å ha ett åpent sinne for våre olikheter.
Jeg forstår hva du skriver, jeg forstår sorgen og jeg HAR sett mange kort på döde barn og har holdt ett dödt vakkert barn i mine armer.
Men... Er det ok å legge ut bilder på alt? Döde barn, levende barn som ligger på sjukhus for enkle o svåra ingrepp, har sett mammor som dokumenterer sina 10-11 åriga barns sjukhusvistelse, operationssår osv.
Går grensen vid döda spädbarn, er det ok å legge ut bild på döda tonårsdottern? eller mormor?
Ärlig talt så tål dette å diskuteres.
Uten å ville såre noen, men går grensen bare ved meg selv og hva jeg vil vise?
Kram

Malin sa...

Karianne, jo jag vet att du har ett öppet sinne

Nu gällde den här diskussionen bara nyfödda. Då har jag inga problem alls med att någon vill lägga ut bilder. Ingen måste ju titta. I diskussionen så har bla jag uttryckt att Fb kunde ha tex knappen " starka bilder " alternativt så kan man ju skapa en mapp som är till för familj och riktiga vänner. Jag tror iofs att det kommer att finnas de som klagar ändå. Jag minns ju när Jenny startade en tråd på Familjeliv och uttryckligen sa i början att här kunde människor publicera bilder på sina döda små. Herregud som folk kräktes över henne, ondgjorde sej över deras bilder. Talade om hur äckliga deras bebisar var. Folk sökte alltså aktivt upp bilderna och gapade sen över att de fanns.
Var går gränsen ?
Alltså jag skulle ju aldrig lägga ut ett foto av mina barn på Fb eller bloggen, Loppan förekommer än så länge på bloggen, men det blir nog inte länge till. Så ett barn på tio som blivit opererad är inget jag skulle lägga ut. Inte heller en död tonåring. Det innebär inte automatiskt att jag anser att det är fel att göra det.

Skönt Eva, tack. Hoppas allt är bra med dej ? kramar
Jeanette
Ja som vanligt då
Jag låg inne i 16 dagar när jag väntade minstingen. Blandat med döende kvinnor, kvinnor med cancer, olika problem inom graviditeten, kvinnor som skulle steriliseras osv.
jag fick många vänner, träffade härliga kvinnor. men nog var blandningen knepig ?
Obehag råkar vi ut för, frågan är om en part ska ta hänsyn eller om båda ska göra det ?

LillaTuss sa...

Blir lite ledsen när jag läser hur dessa änglamammor behandlas. Dom måste ha rätt till ett forum som alla andra. Folk som lägger ut bilder på sina husdjur i alla möjliga och omöjliga positioner. Dom kan inte heller försvara sig eller säga ifrån om publicering. När det gäller att exponera sina barn (oavsett om de är levande, sjuka eller döda) måste var och en få avgöra utan att bli dömd. Däremot tror jag det är viktigt att den som lägger ut bilderna måste tänka först... så det inte handlar om bilder man kanske sen ångrar att man lade ut. Kram till alla änglamammor

Malin sa...

Hulda
Ja jag håller med. Nu gällde diskussionen nyfödda och jag förstår ju de mammor som vill visa upp sin bebis, precis som "alla" de som får behålla sin bebis gör.
Men det är som synes inte självklart