Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 20 maj 2013

Vaknade sent i morse, mest pga att jag somnade sent i morse. 
Va? vad menade jag nu då? Jodå ännu en natt utan sömn. Detta trots sömntablett. 
Jag har inte haft Internet sen i tisdags em förra veckan. Lite tråkigt, men rätt skönt. Det jag saknat är möjligheten att läsa och skicka mail, skriva och skicka jobbansökningar och så telefonen. Har man bredbandstelefoni så har man.......
Veckan gick åt till annat. Mycket trädgård, mycket växthus. Fortsättning på cpr-kursen i onsdags. Då var det dags att dels repetera förra veckans delkurs och så att lära oss hur vi skall agera när en bebis / barn /tonåringar/ vuxna satt i halsen. I teori men också praktik på dockor. Väldigt nyttigt. Vi diskuterade även blödningar/ sårskador och brännskador och hur man bäst fixar såna skador. 
Torsdagen gick åt till rabarberlandet. Jag orkar ett litet tag, sen får jag byta och göra något annat. Vattna till exempel. I den värme som var, var det tufft att kroppsarbeta. 
Jag spenderade rätt många timmar i växthuset och sådde frön: solrosor, ringblommor, och så en del speciella frön av de sorterna, svarta och neonfärgade. Jag plockade ut alla krukor med dahlior ( pust i värmen) 58 krukor med röda och 20 med gula, orange, röda enkla, vita, vit-lila. Alla står nu ute med fiberduk omsvepta kring sej, som skydd mot sniglarna. 
Fredagen gick åt till att handla. Det gör mej alltid jättetrött och ännu mer så när jag sovit dåligt. Jag kom hem vid tre-fyra, mätt och go för jag hade varit på Granngården och käkat korv med bröd och haft en trevlig pratstund med en kompostexpert, en anställd, en fågelexpert och min mamma. Vid fem-snåret stöp jag i säng och sov till kvart i åtta. Efter lite tv-tittande så gick jag ut. Härligt att kunna gå barfota och i linne på sena kvällen. 
Så skulle jag sova......ha ha ha. Kvart över fyra gick jag upp, fixade frukost, såg lite på tv. Njöt av den relativa tystnaden. Jag har haft E6an utanför tomtgränsen i några veckor och då blir det sällan tyst på riktigt. Halv sju hade jag hängt tvätten och satt igång nästa. Vid nio var det diskat, alla blommor vattnade och jag kände att nu skall jag försöka sova. Då ringer det: På med kaffet, jag är på tippen och kommer ner till dej. Min svärson. Så visst på med kaffet och så ut och plocka fram ännu mer som skulle slängas ( jag hade en hög ute, den blev nu större ) Så vi fikade och sen åkte vi till tippen. Jätteskönt att bli av med skiten. 
Dagen spenderades ut i trädgården och på kvällen gick jag upp till Tanumshede och såg på Eurovision med en kompis. I år ett mycket bra startfält, tycker jag. Jag hade nästan 10 länder som jag verkligen gillade. Norge ville jag ha som vinnare. Under tiden som folk röstade uppdaterade jag här och skickade iväg några jobbansökningar. Blir klar och kommer in och får veta att Danmark vunnit? Varför då? 
Nåväl, vid ett på natten gick jag hemåt och det var så skönt. Barfota i skorna, linne och en tunn tröja, alldeles ljummet i luften, underbart!
Igår köpte jag plantor hos en tant som säljer jättefina plantor billigt, billigt. 
Sen sov jag och så såg jag på Hockeyn såklart. Inte så spännande, men härligt. 
Så fick jag mej en natt utan sömn igen. Trots en halv sömntablett igår, så fick jag ge upp och gå ur sängen vid fyra. Rätt mysigt att vara uppe då. Vid sex provade jag att sova en stund och det funkade och sen vaknade jag lagom för att se Tre Kronor möta delar av svenska folket i Stockholm. Härligt, rörande och underbart.
Nä, nu skall jag ut igen. Idag var jag och köpte jord så eftermiddagen har gått åt till plantering,  ett Loppanbesök och nu, ut igen...........plantera mera

Inga kommentarer: