Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

torsdag 23 maj 2013

Min skruttiga kropp

Ja beroende på hur man ( jag) ser på det så duger den inte till så mycket.
Jag har astma och allergi, mot pälsdjur, pollen, gräs och lite annat, är laktosintolerant.
Jag har tinnitus, mest på höger öra. Ett ständigt tjut som jag dövar med ljud, radion är alltid på, tex.
Jag har dessutom nedsatt hörsel, får ständigt fråga: VA?
Jag har Bechterwews sjukdom, en reumatisk sjukdom som har sitt ursprung i ryggraden, längst ner i bäckenet. Där började den när jag var runt 14 år och nu 35 år senare så har den tagit över i princip hela kroppen. Den ger värk i lederna ( som är fler än jag hade föreställt mej) inflammationer i lederna och därefter förbening i desamma. Detta innebär att jag blir stelare och stelare. Bröstkorgen är ett exempel på detta. Jag har haft så många och stora inflammationer där som sen läkt ut och ersatts med ben? ( har inte helt fattat. Så att bröstkorgen är långt ifrån lika rörlig som förr i världen. Detta är ett större problem än när det händer i ryggen, eller i höfterna, för mej i alla fall. Sjukdomen ger även sen och muskelfästesinflammationer, slemsäcksinflammationer och ständig värk i musklerna. Ja, och så trötthet.
Sen så har jag symptom på ( men inte hela bilden, enl reumatologen ) Sjögrens syndrom. Den innebär, bla värk i händerna, trötthet och brist på tex tårvätska och saliv. Jag är otroligt torr i munnen. Tänderna rasar av detta, det är en sorg. Jag har också symptom på Fibromyalgi, jag har alla triggerpunkter, det vet jag.

Jag äter mediciner, såklart. En rätt stor mängd dagligen, något som gjort att magen inte mår bra. Så jag äter medicin för den med. Jag har ont överallt, kan inte öppna munnen ordentligt efter en opererad käkled, är trött jämt, drar mej för att planera pga det. Jag har ofta huvudvärk, åt migränhållet och är ofta matt i kroppen, slut, energilös.

MEN det där är bara ett av sätten jag kan se på min kropp på:
Den duger till rätt mycket. Jag  har varit gravid sex gånger och jag har tre härliga, underbara ungar som den här kroppen bar fram. Jag har lärt mej att hantera det jag blir allergisk av ( för det mesta ) och har haft både kanin, häst och katter. Jag har såklart lärt mej leva med värken, jag minns inte ett liv utan den. Visst är det jobbigt när ett nytt ställe börjar göra ont, men efter ett tag så har jag vant mej. Jag har bättre mediciner nu än förr och det gör en del, jag är aldrig smärtfri, men de dämpar. Jag har turen att ha en sjukdom som förvisso gör mej stel, men som inte dödar mej, eller förvrider min kropp. Ju mer jag rör mej, desto bättre och jag kan skjuta fram förbeningen av leder på framtiden genom att röra mej.
Jag kan inte bota min tinnitus, men det kunde ha varit mkt värre. Högre och på båda öronen, tex.
Tänderna, är ett enormt problem, jag satsar på att småningom få ett stadigt jobb och då kunna fixa munnen.
Värk i händerna är skitjobbigt, man behöver ju dem hela tiden. Men det går att lindra och med cortison läker inflammationerna ut. Där handlar det om att hitta en läkare som ger cortison......
Jag är stark, jag kan jobba, på rätt sorts arbete, bäst är att röra på sej, inte sitta eller stå stilla. Trädgårdsjobb i lagom mängd ger förvisso träningsvärk, men är bra i längden
Jag är skäligt nöjd med kroppen min. Visst jag väger minst 10 kg för mycket ( i mitt tycke)  men det hänger ju bara på mej själv att fixa till det. Dessutom så har jag bröst nu, riktiga som syns ordentligt. Har jag inte haft när jag vägt under 50kg, men man kan ju inte få allt, nej.......;)

Inga kommentarer: