Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

torsdag 9 maj 2013

cpr

Idag har jag varit på kurs för cpr på spädbarn och barn.
Jag tänkte mej att det kunde vara bra att ha en sån utbildning i ryggen,
jag menar jag har ju en hel del barn runt mej, både privat och på jobbet ( kvinnojouren )
Dessutom så kan det vara bra att se om detta kan vara en  utbildning för alla som jobbar på kvinnojouren.
För i så fall kommer jag att föreslå att vi köper in den.
Idag fick vi lära oss hur vi skall göra när vi hittar en medvetslös person ( barn ) och i vilka steg vi skall göra vad samt hur vi utför stabilt sidoläge, andningshjälp och kompressioner. Jag fick vara medvetslös och läggas i stabilt sidoläge, sen hjälpte jag en tjej att göra detta på vår lärare. Jag testade att göra kompressioner på en av dockorna, den som skall gälla för barn från ett år och uppåt, och det var inte enkelt. Absolut inte med mina värkande handleder. Men om jag använde bägge händerna så blev det lättare.
Jag hann inte testa på bebisdockan för Lillstrumpa ringde och behövde mej på stört. Hon skulle ha varit med på utbildningen, men blev hemma pga svåra gallbesvär, när hon ringde så var det så illa att hon behövde åka in och få en morfinspruta. Jag skulle då passa Loppan. Nåväl, kramperna gav med sej, även om det tog tid. Jag blev kvar, fick middag och kollade hockeymatchen.
Vi var ute och fixade för Loppans kanin, den fick sej en ny fin bur idag. Och några passade på att hoppa i en helt underbar vattenpöl. Inte jag, jag hade joggingskor. Först ut var Lillstrumpa, ett rejält skvättigt hopp. Loppan bara glodde, med tappad haka. Sen sa hon jaja, alltså - så får man inte göra. Nåväl, att jag en kvart senare hittade Loppan själv hoppandes i och ur samma vattenpöl var väl uppenbart? Hon ville att vi skulle hoppa varannan gång, men jag hade ju inga stövlar så jag fick doppa i framdelen av foten och skvätta lite bara.
Ja, ja det kommer fler pölar.
Nu natten, ska testa mej en liten vit tablett. Vill sova hela natten och med den värk jag har nu kan det bli svårt utan lite hjälp

Inga kommentarer: