Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 30 december 2012

Julen - 12, del 1

Som vanligt firar vi i bitar.
I år, som förra året, hos Lillstumpa med man.
Alla mina barn på ett  och samma ställe. Det händer inte så ofta. Ett minne att spara i en vrå av hjärtat.

Loppan var eld o lågor när vi kom. Först ropade hon på moster: Kapten K hon skulle komma.
Sen på Mimi, det är jag det. Mimi kom här, ropade hon igen och igen. När jag kom in i vardagsrummet, så stod där en stolt unge och visade upp granen. Sen skulle hon ju visa oss det nya fina köket som hon fått av sin mamma och pappa. Ett kök i trä från IKEA. Med spis, diskbänk, förvaring och micro.
Sen så fick vi leka lite medan vi väntade på pappa och morbror Jeremy. De kom så småningom. Det var halt ute och det är en bra bit att köra från Rabbalshede till Uddevalla och tillbaka. Men slutligen var vi alla samlade:
Vi såg på en liten bit av Kalle Anka. Det känns som om vi kan den efter så många år. Men sista biten brukar ju var något nytt, så det såg vi. Så öppnade vi paket. Loppan var i sitt esse och gick omkring och gav folk deras klappar. Hon var lite rädd för Sgt Jeremy, men tinade ändå upp mer och mer och hon vågade gå nästan ändå fram och räcka över paketen.
Ett öga på paketet, ett på mamma så hon gör rätt

Full fart bland paketen

Mest paket fick Loppan, såklart. Det blev nog nästan lite för många, inte prismässigt, för många var köpta på loppisar och second hand, men i antal. Hon tröttnade på att öppna

Tomt blev det under granen. Och jag glömde ju ta ett kort med paketen under ju

Så trött man kan bli av att dela ut julklappar. Mamma är trött för hon har städat och lagat mat och allt sånt. Tur då att Mimi har köpt en gosig kudde till mamma i julklapp


 Efter paketen åt vi mat. Massor med god mat. Jag åt som vanligt mest sill, men lite köttbullar och prinskorv smet ner också. Sen så blev det en massa snack och skratt och kolla in det man fått.
De här fick jag faktiskt några dagar före julafton, så söta, Lillstrumpa har gjort dem

Ett smycke som Lillstrumpa gjort. Världens bästa mormor står det på. Den mer färglada delen har Loppan gjort. 

Jag bad om en teckning och fick denna underbara skapelse. Sitter på väggen här i arbetsrummet nu. Sgt Jeremy är konstnären

Kapen K hade gjort varsin chokladask. Hemmagjord choklad gjord i formarna som hon fick i julklapp förra året. Fylld mörk choklad. Så god och perfekt som en liten efterätt. 




Jag fick dessutom en bok av Stephen King, Jonas Gardells bok " Torka aldrig tårar utan handskar ( del 1 ) skruvmejslar i alla tänkbara storlekar, kanon, nu kan jag ha en omgång upp i huset och en i källaren, en burk med Lilla My på ( hon är mitt alter ego ) och jag fick blockljus, och värmeljus. Det går såna mängder här. Ett foto på Loppan och mej
Jag gav bort: Lakan, örngott, påslakan, gardiner, böcker ( av King ) och en Kalle Anka pocket, duschtvål / schampo, en filt, en kudde, pengar. Till Loppan gav jag t-shirt, jeanskjol, bok, frukter i plast att ha i köket, memory och en puff att sitta på.
Det kan vara så att jag har glömt en del

Hon sov en stund på dagen, men det brukar hon. Hon blev lagd, men somnade inte utan var uppe till dess jag åkte kl ett på natten. Hon sprang runt i pyjamas  och sin stråhatt som jag köpte i somras.












Inga kommentarer: