Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 15 december 2012

I Pepparkakeland

Svenska folket rasar. 
Nja svenska folket rasar på Facebook. 
Eller, en del av svenskarna rasar på facebook. 
Vilka då? 


Jag trodde nog inte att alla läste igenom allt ordentligt , en del har nog inte läst alls, de har hört, eller sett det på Fb och då bör det vara sant väl?

Först rasade de över att i en skola  så skulle man inte få vara pepparkaksgubbe om man nu ville det. För det kunde vara rasistiskt.
Nu verkar det som att hela den historien byggde på missförstånd. Enligt skolan så röstade en fröken och hennes klass om vilka låtar som skulle vara med i luciatåget. Vi komma från Pepparkakeland  skulle inte vara med, varpå det bestämdes att inga pepparkaksgubbar heller skulle var med i tåget. Alltså skulle historien om pojken som inte fick vara pepparkaksgubbe för att skolan ansåg att detta var rasistiskt inte vara sann. Helt. Förmodligen finns det en del korn av sanning i historien, men hur många och om skolan gjort en efterhandskonstruktion kommer vi nog aldrig att få veta helt exakt. Det vi vet är att genom Twittwer och Facebook ( och via media)  så spreds detta som en gigantisk visklek och folk ondgjorde sej i parti och minut över hur hemskt detta var. Undras hur många av dem som ringde skolan i fråga och ställde frågan? 

Så tas två tecknade figurer bort från Kalle Ankas jul. Hysterin är total . Vaddå? Ta bort? Finns väl inga invandrare i Sverige som kan stöta sej på detta? Jävla SVT!
Fast det var ju inte SVT då, det var ju Disney och Disney gör som de själva vill i sina egna filmer. Som för övrigt säljs till över 40 länder. Det finns säkert många bara i USA som, med den historia landet har, ogillar eller mår dåligt av nidbilden av svarta, tex. För så som dockan framställs i Tomtens verkstad, så framställdes svarta människor förr i tiden i USA och för allt i världen, även här i Sverige ( vi importerade från det stora landet i väst, redan då ) Storögda, med gigantiska läppar, tröga, dumma, lata. Mindre värda. Omöjliga att ha till annat än arbete och att skratta åt. 
Juden som togs bort är också en karikatyr från förr. Den som reagerar på den bilden räknar in alla fördomar om judar och lång tids förföljelse ( tusenårig )  i det den ser. Penninghunger och girighet, för att nämna några av fördomarna. Alla vet väl att judarna beskylldes för allt negativt som hände i Tyskland före  kriget? Arbetslöshet, umbäranden, mm. Att skylla på judarna var enkelt, de var redan en utsatt grupp. *
 Vi vet bättre nu. Frågan är varför det dröjde så länge innan Disney gjorde något?

* Jämför gärna med SDs politik när man skyller allt på invandringen idag.  

För övrigt anser jag att om man ser på SVTs kanaler så ska man betala tv-licens 

4 kommentarer:

Ylva sa...

Då borde man alltså således ta bort Karl-Bertil Johnsson för att han är nidbilden av en ung kommunist, eller pappan som är nidbilden av en fet affärsman...Eller vaddå?!

Malin sa...

Hej, tack så mycket för din kommentar.

Nej, man ska inte ta bort Karl-Bertil Jonsson, eller hans pappa eller den blonda dockan i Tomtens julafton. Det går inte att jämföra detta med nidbilden av en svart människa. Unga kommunister blir inte förlöjliga världen över i spelfilmer ( nu menar jag gamla såna då) teaterföreställningar ( även där av äldre modell, men finns på tv) Man ser inte på dem som obildbara, tröga, enbart dugliga som arbetskraft. Ingen kidnappar dem och drar iväg med dem till ett annat land och säljer dem på auktion till människor som har rätt att piska livet ur dem ifall det passar dem.
Det är ju med denna bakgrund, och det faktum att svarta ända fram till vår tid levt utan samma rättigheter som vi andra ( alltså har man ansett dem som lägre stående) bland annat som svarta i USA lobbat för att få bort alla dessa nidbilder. Nu, i samband med en remake så tyckte man väl att det var ett bra tillfälle.
Jag tror att vi här i Sverige har mycket svårt att förstå detta, vi har ju inte levt med den historien.
Hade den unge kommunisten haft en liknande bakgrund och många hade lidit av att det tecknas nidbilder av dem så hade det ju varit upp till dem att lobba för sin sak. Men vi snackar nog inte tio personer eller ens tusen. Jag förmodar att det är väldigt många som i USA varit med och kämpat och är med och kämpar för att såna här bilder ska försvinna för alltid.
Kul att du kommenterade, alltid kul med andras åsikter

Ylva sa...

Nu hängde jag inte riktigt med i svängarna, kidnappa? tröga?
Jag ser endast filmen framför mig och det kanske är mig det är "fel" på men ja gser inte sånt du pratar om. Jag ser en mörk docka som är framåt,tuff, smart och som fattar själv vad den ska göra för det gillar att vara leksak, jag ser den blonda som otroligt blyg och som behöver lite hjälp på traven för att komma till säcken, (även hon gillar att vara leksak) Och det är faktiskt så jag tror att barn upplever, dom ser inte färger.
Det jag reagerar på i den här frågan som i sig är rätt löjlig är att man raderar sin historia och att radera/förneka att människan har tyckt på detta sätt förut tror jag är farligt. Ska man radera förintelsen, Hitler osv osv bara för att det är förelegat och att man inte tänker så idag? Fast återigen detta är ju eg löjligt och dom ända som vinner på detta sk debatterande är ju faktiskt rasisterna

Malin sa...

Min beskrivning med tröga, kidnappa, slaveri osv var ett försök att beskriva den historik som svarta i USA bär på. Bilden av " Svarte Sambo " är för dem med den historiken något som de vill ha bort.
Så som jag fattat det så är det bilden och allt den innefattar man vill ha bort. Historiken får man säkerligen leva med. Men ingen mår dåligt av att inte se på svarta med bilden av "Sambo" på näthinnan.
När jag var liten drog vi vitsar om att negrer dog av läppfladder om de ställde sej upp i en öppen bil som körde fort. Vi skämdes inte ett dugg, inte heller förstod vi hur sårande detta kunde vara. Nej, jag tror inte att barn ser något annat än dockan, jag tror att de flesta vuxna sett noterat men inte brytt sej. Men så är det inte vi som är i den utsatta gruppen. Uppenbarligen är detta tillräckligt känsligt för att svarta i USA önskat få bort dockan.
Just det anser inte jag främjar rasisterna