Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 30 december 2012

Fb och barn

Jag ser barn som har facebook och så funderar jag. 
Hur kommer det sej att små barn 6, 7 år och upp till 11, 12 års ålder har detta?
Ofta med mamma som vän? Eller än värre, mamma och pappa och resten av släkten som vänner?
Det bör ju då innebära att ingen vuxen vågar var just detta och säga nej?
Alternativ så anser de vuxna att det är ok att bryta mot de regler som finns.
Facebook har en tydlig regel som gäller just barn: 
Ingen som är under 13 år får lov att ha en profil. 
Detta undgår ingen som loggar in och vill skapa en profil. 
Jag ser en del barn som skrivit in  ett födelseår som ligger tjugo, trettio, fyrtio år tillbaka i tiden. Vad säger föräldrarna när de ser detta? - Oj vad du är uppfinningsrik, lille vän? 
Jag tänker mej att barn som har såna här föräldrar, alltså föräldrar som inte vågar vara vuxna, eller som anser att man lätt kan skita i regler, kör moppe som tolvåringar: - Klart att lillan ska köra moppe, varför skulle hon vänta? bara fånigt med de här reglerna. 
Dricker alkohol som 14-åring tillsammans med mamma: - JA för jag är ju här och håller koll ju på lill- chejen .   Hick!
Kör bil som 17-åringar. - varför vänta, det är ju jättetråkigt att vänta ju, säger mamma, som ängsligt vill fortsätta vara kompis med sin unge. Som för övrigt började sminka sej och färga håret när hon gick i ettan. 
För nej kan man ju inte säga till ovan nämnda saker. Vad ska man då använda för anledningar till att följa reglerna? Varför behövs de då, men inte nu?  

Inga kommentarer: