Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 19 maj 2012

Ledig dag

Som gick åt till att handla
Först till Ön, till Märta för att inhandla årets plantor
Jodå, det mesta odlar jag själv, men Märta har billiga plantor
och till exempel Lobelior känner jag är ingen idé att hålla på att kämpa med när man kan köpa täta, fina plantor för fem kr styck. Jag drar upp vanliga Petunior, men köper de små hos Märta, även de kostar fem kronor styck. Hängpetunior, 17 kr per planta och så min favorit, Rondellpetunia, 17 kr per planta och det kan bli många nya plantor av varje.
Jag köpte 10 stycken hänglobelia, 15 kantlobelia, 24 st småpetunior, blandade färger, 6 hängpetunior, blandade färger och 4 Rondellpetunior, rosa. Av dem tar man toppskott, sätter i vatten och när de rotat sej så sätter man ett par sticklingar i varje kruka, toppar dem och så kan man rota de skotten också. Rondellpetunior växer inte uppåt eller neråt, utan utåt och de kan bli enorma
Den nedan är inte min, jag hittar inte de kort jag tog förra året. Men med hjälp av några plantor bygger man  lätt en sån här vacker bukett




                       
Efter Märta for vi hem till Lillstrumpa för att lasta av hennes blommor. Så till Tanumshede till Granngården för inköp av kattmat, jord och lite blommor ! Står och ska betala och upptäcker att plånboken ligger hemma ! Tur att vi ändå skulle hem och lasta av blommor och jord. Så, hem, lasta av, tillbaka till Tanum, till Ica och handla mat och lite blommor ! ( Surfinia den här gången ) Träffade Kapten K som köpte, blommor. Eller en blomma i alla fall, en Gullranka. Ut och lasta bilen, upp på övervåningen på Ica, köpte nagellack ( det finns färger jag inte har ) Vidare till Happy Price, varför hålla sej borta en ledig dag ?  Fick köpt ett kompostgaller till och lite tallrikar som jag hade lagt undan. 4 vita assietter för 10 kr ! Stora tallrikar 4 för 20 kr, blev 12 av varje.  Sen åkte vi hem. Full fart från ett till halv sex.
När jag hade lagt in allt i kylskåpet så somnade jag på soffan.
Imorgon ska jag  ta foton på de blommor som jag köpte idag och lägga upp här


                     

Inga kommentarer: