Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 28 april 2014

Rösta i valet 2014





I år kommer jag att rösta rött, på Socialdemokraterna, för första gången i mitt liv.
Jag gör det endast för att stötta dem så de blir tillräckligt stora för att stjälpa Alliansen.

Jag skulle vilja rösta på V eller möjligen Mp men risken är för stor att det blir en tappad röst istället.

Jag har röstat borgerligt förut, men det kommer inte att ske igen. En röst på ett borgerligt parti är en röst på Alliansen och därmed Moderaterna och det räcker med deras politik nu, så känner jag.

Det finns bra och dåligt med alla partier och deras politik, men jag tänker nu närmast på jobb och välfärdspolitiken.
Alliansen skulle ha bort bidragsSverige och drog in i sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen och gav bidrag åt företag och kommuner istället. Enskilda människor fick det brutalt mycket sämre, medan andra enstaka människor gjorde miljonvinster på bidrag. googla Jobbfabriken som ett exempel.
Företag har tillkommit och frodats genom de bidrag man kan få genom att vara anordnare i sysselsättningsfasen. 5000 i månaden och 40 personer sysselsatta i ett företag innebär 200 000 i månaden skattefritt. Lägg till att man kör i en gammal, trång lokal med gamla datorer ( alltså låga omkostnader) och det blir inte svårt att räkna ut att det blir fina vinster. Alla har inte 40 personer, några har fler, andra har färre.
Myrorna de lever på att kunna ha gratis arbetskraft. Finns fler likadana företag som inte klarar sej utan praktikanter eller sysselsatta.

En praktikant jobbar gratis, ofta i hopp om arbete. på Myrorna kan man aldrig anställa, deras affärsidé bygger liksom inte på det.
På Jobbfabriken, som är ett av flera företag som lever på bidrag sitter de som skall sysselsättas. De går dit fem dagar i veckan året om i de två år som de är anvisade dit, en del med 65% av sin a-kassa, en del med lägre aktivitetsstöd, en del med försörjningsstöd och en del utan nån inkomst alls. Går man inte så får man ingen inkomst. de som inte får nån inkomst går ändå annars förlorar de sin SGI och vad händer då om de blir sjuka? Samtidigt så låter det som om detta är frivilligt.
Ingår man i jobb och utvecklingsgarantin( mer känt som Fas1, Fas2och Fas3)  så lever man ett parallellt liv med resten av befolkningen.
Man har väldigt lite inkomst ( om någon alls) man jobbar, men inte med ett riktigt jobb, utan nån hittepåuppgift som kan vara precis vad som helst, man skall inte ta jobb från andra*  man har inte rätt till semester . Man har 20 lovdagar som man kan få lov att ta ut, men det bestämmer Arbetsförmedlingen om. Man måste diskutera och få lov och man skal vara tillgänglig( inom 48 timmar)  om utifall de skulle hitta ett jobb åt en. Att boka en resa eller göra upp planer med familjen är inte att rekommendera. Risken är att man blir väldigt besviken när Af sagt sitt.

Så har vi a-kassan då. Som inte höjts på den här sidan om år 2000 ( om jag minns rätt)
Sjukförsäkringen, där man förr kom in efter att ha jobbat en månad ( nu är det 6 månader) och där ens SGI höjdes med lönen oavsett om man hade jobb eller ej.
Nu ligger ens SGI ( om man har tur att ha nån) på samma nivå som a-kassan, alltså runt 11000 efter skatt.
personligen har jag ingen SGI. Den försvann när jag hade den tillfälliga sjukersättningen. Helt ok. Men jag trodde ju att jag skulle komma in igen. Att jag skulle jobba en månad och sen ha en SGI. Men så är det inte. Om jag bryter benet imorgon dag så har jag ingen sjukpenning. Om jag får ett jobb och skadar mej så har jag ingen sjukpenning för de dagar jag inte kan jobba. Funkar ju fint om det gäller enstaka dagar, men en månad? Två ?

Jag tror att många gillar det fria skolvalet. Det hade säkert jag också gjort om det var en realitet i våran kommun. Likadant med fri äldrevård, eller sjukvård. Men jag gillar inte att det görs stora vinster som går till utlandet. Eller för den delen som stannar inom landet om det innebär en sämre skola, vård eller omsorg.
Att sen kommunala skolor och äldreboenden ibland är behäftade med stora brister skall ingen sticka under stol med. Men sånt skall bekämpas.
En nackdel med det fria skolvalet har blivit de skolor som nu är helt segregerade pga av det.
En fördel med den fria vården är att vår Vc fick konkurrens och då först fattade att vi som kommer dit är kunder och att service är något även läkare och sjuksköterskor behöver kunna och lära sej-

Några få saker i all vår politik. Saker som ligger mej varmt om hjärtat.


*Från början var det så, inga reguljära jobb fick utföras.
Nu är det så att många vittnar om att de gör riktiga uppgifter. Ofta är det personer som blivit arbetslösa och som sen fått komma tillbaka till sin arbetsplats, fast då med aktivitetsstöd och i sysselsättningsfasen

Inga kommentarer: