Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 19 april 2014

Buskar och bär

Det mesta av min vakna tid spenderas i trädgården.
Ännu så länge. Jag måste börja på en kurs för att kunna få mitt försörjningsstöd. Ja, kursen är ju frivillig, såklart, inte vill Soc tvinga nån till något, men går jag inte dit så får jag inga pengar.........

Det är inte alls omöjligt att det är en fenomenalt bra kurs som jag kommer att ha nytta av, det kommer att visa sej. Jag går dit med öppna sinnen och en förhoppning om att detta kommer att bli kul och lärorikt och resultera i jobb........

Men nu var det trädgård jag skulle snacka om.
När jag fyllde 50 så fick jag två stycken blåbärsbuskar. Man bör ha minst två och då av olika sorter för att få ut maximalt av dem.
Igår grävde jag ner dem där de skall få bo. Det har tagit ett tag, eftersom jag var tvungen att få bort allt ogräs först och dessutom tillsätta torv och barrskogsjord för att få rätt kvalitet på jordmånen. Tur jag har föräldrar som har tallskog på tomten. Mamma körde hit 4 säckar med tallskogsjord.
Jag grävde två hål ca 50 cm djupa och 50 och lika mycket i diameter. Ner med jorden och en massa torv och sen planterade jag blåbären i detta.
Buskarna skall kunna bli ca 1,50 höga så de behöver mycket plats. Just nu så ser det lite tomt ut, men tanken är att det skall växa en matta av smultron under dem i sommar.

Jag har spikat ihop två stockar med varandra och så grävt ner den understa för att försöka hålla jorden jag gjort i ordning kvar runt blåbären

Rabarbern växer så det knakar. 21 plantor kommer att ge rabarber så det räcker till alla i familjen. En planta står i ett svart dräneringsrör. Detta för att påskynda tillväxten och ge mej rabarber till en paj inom en snar framtid



Inga kommentarer: