Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 3 augusti 2014

Så var sista ordinarie dagen på Systembolaget gjord.
Ledsamt. Ett underbart roligt ställe att jobba på.
Slitsamt, men förbaskat kul.
Igår gick jag upp 0445 och var hemma 17, ungefär. Jag somnade vid halv sju och sov till elva idag.
Vi hade full rulle, verkligen hela dagen, så hjärnan var rätt så trött. Dessutom så lyfte jag en jäkla massa ölflak på eftermiddagen, så ryggmusklerna protesterade en hel del när jag kom hem.

Jag har minst en lördag kvar att jobba, eventuellt fler.
Men på måndag så skriver jag in mej som arbetslös på Af igen. Ingen hit, men nödvändigt.
Min arbetsförmedlare vill ha in mej i jobb och utvecklingsgarantin. Vill inte jag. Men man har inte så mkt att säga till om. JoB:en är den åtgärd där fas 1, 2 och 3 ingår. Fas3 vill jag ju inte hamna i, alls. Det är ungefär som att dö, själsligt och jag vill leva fullt ut.
Nu tror ju jag att Alliansen förlorar valet och då försvinner fasorna, det har sossarna lovat. Något annat kommer ju istället, men det blir svårt för dem att fortsätta ha folk som jobbar gratis, så förhoppningen är ju att de tvingas komma fram med bättre lösningar.

Man behöver tänka om, tycker jag. vi som äger våra bostäder har levt gott med låga räntor länge nu. Man kan gott höja dem tre, fyra procent, inflationen kommer att öka, men förutsättningarna för jobb blir större.
Jag tycker dessutom att man kan införa 6-timmarsdagar med bibehållen lön. vi kan dela på de jobb som finns. Ja, det funkar ju inte fullt ut, såklart. det krävs ju att det finns människor med rätt utbildning som söker jobb för att man skall kunna dela på dem. men vad gäller mera okvalificerade jobb, så borde det inte vara något problem alls.
Jag har läst om företag som haft 6-timmarsdag i mer än tio år och som upplever att allt blivit så mycket bättre.

Nåväl, nu blir det ut och vattna trädgården, rensa bort ogräs, köra en maskin med tvätt och lite annat småpyssel.
Imorgon Af som sagt, sen till kvinnojouren och jobba några timmar. Vad som händer efter det, beror ju helt på vad Af bestämmer att jag skall göra. Skriver de in mej i JoB:en så startar jag med 20 lediga dagar, det är då ett som är säkert. Jag vill också få lov att njuta av sommaren, det som finns kvar.

Söker jobb gör jag ändå.
Snart är det dags för rekryteringsträff på ett företag där jag sökt två olika jobb. Det skall bli spännande!

Inga kommentarer: