Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 15 augusti 2014

Jag tror att de flesta, de allra flesta, fattar vad jag menar när jag skriver att vi jobbar mot en deadline på Systembolaget. Men för de som då inte förstod:  Vi har en tid på morgonen som vi måste vara klara med allt förarbete ( vi jobbar då i ett par timmar i full fart och allt skall vara klart inom denna tidsram) Sen öppnar vi och kunderna kommer och då skall vi vara redo att ta hand om dem. Sen gäller samma på kvällen, ett par timmars arbete fram till en viss tid, då bör allt vara klart. = deadline
Ser det likadant ut på alla Systembolag? Inte vad jag vet. Jag antar att alla butiker i viss mån skapar sina egna arbetsrutiner.


Jag är tillbaka på förvaringen sen ett par veckor.
Min arbetsförmedlare vill skriva in mej i Jobb och utvecklingsgarantin, Fas 1. Enligt Af:s hemsida så skall man i den första fasen få kartläggning, jobbsök med coaching, mm I fas 2 skall man ha praktik. Men enligt min handläggare går de här faserna i varandra och hon ville att jag skulle ha praktik i Uddevalla på systemet där. När vi har ett system i Grebbestad till vilket jag kan gå om det inte funkar med bussar. ( visst det tar en timme, men jag kommer dit i alla fall) Hennes förslag kom precis efter att jag berättat om hur bra jag trivts i Strömstad, men hur jobbigt det var med all pendlingstid. Mina längsta dagar varade från 10 på förmiddagen till 12 på natten. Detsamma skulle gälla( ungefär) om jag pendlade till Uddevalla. Ingen tid för något annat än jobb ( praktik) mat och sömn.
Denna gång skulle jag dock inte få nån lön, inte heller aktivitetsstödet, utan enbart socialbidrag. Inte för att mitt aktivitetsstöd är nåt att skryta med lite mer än 3000 kr per månad efter skatt, men det är bättre än att vara helt beroende av soc ( de får komplettera upp till min norm, så halvt beroende blir jag ju ändå)
Men jag vill inte lägga 14 timmar av min dag på gratis jobb och pendlingstid. Hade jag fått en lön, så hade jag tagit pendlingen, men utan........
Jag låter kanske otacksam, men jag längtar efter ett riktigt, fast, varaktigt arbete. Något som kan ge mej trygghet och ekonomi nog att betala bort skulder, spara och köpa saker jag behöver. Och att renovera huset, det kommer direkt efter skulderna på priolistan.
i alla fall. Jag sa till Af att jag inte kunde tänka mej att pendla till stan 5 dagar i veckan och sen pendla till den andra stan den 6.e dagen direkt efter sommarjobbet och att jag hellre gick tillbaka till kursen ( förvaringen)
Så nu sitter jag här ett tag till. Trevligt folk här och jag har möjlighet att söka jobb, vilket jag knappast hinner med om jag skall vara hemifrån halva dygnet eller mer.
Jag sökte tre jobb igår, registrerade mej på en hemsida till ett företag som skall öppna här i kommunen och idag skall jag söka ett femte, samt lämna intresseanmälan till ett sjätte. Jag har sökt massor av jobb, alla som jag har kompetens för och några som jag inte direkt haft kompetens för. Inget napp ännu, men trägen vinner, sägs det ju.

Inga kommentarer: