Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 18 augusti 2014

Regn

La mej och somnade till ljudet av regn och vaknade till ljudet av regn.
Det behövs ju, inget snack om den saken, men jag vill jobba ute och det är mycket som inte går att göra när det är blött.
Så jag hoppas det ger sej över dan och att jag kan bli klar med rosbågen i eftermiddag. Jag måste borra hål i stöden och borrar gör jag inte i regn.
Stöden kom på plats igår i alla fall och de ligger i water så nu skall allt bli rakt och snyggt. De ligger dessutom i cc 120, så allt skall gå att sätta på plats utan problem.
Ha, ha. återstår att se om jag lyckas utan att något krånglar. Sån´t händer inte ofta.

Jag fixade ju trycket i tanken häromsistens. Muttern fastnade och jag fick gå till Comfortbutiken och be snällt  om att nån skulle tala den till rätta. Det gjorde en kille. Med hjälp av ett skruvstäd och en rörtång.
Jag tackade, gick hem, skruvade på muttern och gjorde om samma sak igen. Muttern satt totalfast.

Jag gav upp en stund där. Tänkte att jag väl måste gå tillbaka och krypa till korset. Småningom kom jag på vad jag gjort för fel. Jag skulle skruva på en bygel som håller luckan på plats, men satte bygeln på fel håll. Muttern satt dock fortfarande helt fast på skruven. Jag löste detta genom att sätta fast hela luckan i hyvelbänken och dra loss muttern med hjälp av skiftnyckel och hammare. Funkade fint.
Men, under tiden som jag jobbade med detta hade jag såklart pumpen avstängd. Annars hade jag inte kunnat jobba alls. Inte med tanke på allt vatten som forsar ut ur luckan när den står öppen.
Jag tog vatten i en hink direkt ur lucköppningen och det funkade ju fint.
Men så knackade det på dörren. Där stod grisbonden som bor granne med mej och som får vatten från min brunn. han får inget vatten hem, säger han, grisar har dött och hans pump har brunnit. jag står som ett frågetecken, jag har ju, ända sen Trafikverket fixade så att den gården fick vatten från mej, trott att de la in en pump till i brunnen, en som skulle försörja gården oberoende av vad jag gjorde. De bedyrade att elen gick separat och jag har aldrig märkt att mina elräkningar blivit ovanligt höga, vilket de borde ha varit om många hundra grisar drack vatten varje dag. När jag hade elavbrott och var tvungen att ha ett dieselverk som gav mej ström kom inga reaktioner från gården heller, trots att dieseln tog slut och vi var utan ström i ett antal timmar, plus att jag stängde av verket för att kunna sitta ute i trädgården och prata ostört. Detta också under flera timmar.
Alltså har jag trott att de hade sin vatten försörjning oberoende av mej, bara att de tog vattnet från min brunn.
Så var det alltså inte. Jag pep ner i källaren och startade pumpen direkt, skit samma om det forsade ut vatten på golvet, grisarna är viktigare. Men några timmar senare får jag ett sms där det står att det ändå inte kommer något vatten. Jag måste tydligen ha tryck hemma för att deras pump skall kunna dra till sej vatten. Så först tryck hos mej, då kan brunnen 200 meter från mitt hus leverera vatten till deras brunn och pump 5-600 meter bort åt samma håll fast längre söderut. Jäkla krångligt.
Det var då jag fick loss muttern.
På med luckan, upp med tryck. Och jag fick 2 kg! Jo men jippie, inte ett dugg bättre än när jag började ju. Jag tänkte nog att trycket kunde öka när alla grisar druckit och så blev det. men nu märker jag verkligen när det är högtryck på gården. På natten har jag 4 kg och full fart i kranarna, under dagarna har jag runt 2 kg och visst får jag vatten, men det är inte med nån fart, precis.
Nu får de fan i mej fixa detta och det snarast. tänk om jag skulle åka i väg en vecka och så går huvudsäkringen?? Hur har de tänkt att det skall gå då, funderar jag. Det stod dessutom och läckte vatten uppe i brunnen sa bonden. Jo det blir ju fint när frosten kommer. Plastslangen håller, men kopplingarna?
Allt var ett fuskjobb, sa bonden. Och jag hade ju litat på att det var ordentligt gjort. lägger man 100´på en brunn, så snålar man väl inte på resten? Det handlar inte om några stora summor. 8000 för ännu en pump. Och hade de fixat allt samtidigt så var ju redan rörmokaren där ju.
Nåväl de kommer att få höra från oss båda, det är ju säkert. Bonden har redan sökt ansvariga och deras chefer och jag kommer att göra detsamma.

Nu åter till jobbsökeriet. Eller ja, frukost nr 2 först, sen söka jobb.

Inga kommentarer: