Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 17 augusti 2014

Slödag

Söndag. Veckans enda vilodag. Somnade vid halv nio i gårkväll. Hur jag höll mej vaken till dess, minns jag inte ens.
Sov till tio idag. Gick upp i alla fall. Fixade kaffe, det är ett måste på morgonen för mej.
Sen började bryggare låta underligt, minst sagt. Det liksom knastrar.
Stängde av den och värmde kaffet i micron efterhand som jag konsumerade.
Den låter likadant nu. Jag har varit med om en bryggare som fick kortslutning för många år sen. Då hade det kommit vatten nere i värmeelementen. Hur har jag ingen aning om.
Nu tänker jag brygga på spisen istället. OM jag hittar min gamla Melittakanna blir detta enkelt. Annars förbannat pilligt. Men jag har då inte råd att skaffa en ny bryggare. Inte ens en billig, en.
Får se efter den 25:e när jag fått lön, men jag tror inte att den räcker till två månaders leverne plus en bryggare.
Ja, och en flaska whiskey. För det har jag längtat efter länge nu. En liten Jameson´s står på min önskelista. Skall jag välja mellan bryggare och den, så väljer jag den. Det är så himla gott att blanda kaffe med Jameson och lite vispad grädde och sen gå ut på trappan och sitta där på kvällen och dricka denna himmelska dryck.
Jag dricker sällan alkohol. Några cl per år vanligtvis. i år har jag förvisso köpt mej ett par tre cider och lika många rusbrus och jag har verkligen njutit av dem. Jag har dessutom druckit en irishcoffee på sommarfesten plus en drink som heter Lennart ( päronkonjak och sprite) Och förra året drack jag en Irish, eller om det var två.
Men det är ovanligt för att vara jag. Normalt sett blir det lite glögg på jul. riktig starkglögg, alltså, och det är allt.

Hur som helst. Efter ett par vakna timmar, med kaffe och lite slösurf så sov jag igen.
Nu har jag ätit frukost? eller vad jag skall kalla det. Ett par mackor och mer kaffe, i alla fall. Nu skall katterna få mat. torrfoder för de stora och blötmat inne för de små. Här får alltid kattungarna äta en måltid per dag inne hos mej och det är alltid burkmat. Jag köper även speciellt torrfoder till dem, sånt som är för kattungar och det får de också äta härinne. Sen äter de ju av de storas torrfoder, men det är rätt så stora bitar och svårare för dem att få i sej tillräckliga mängder.
När alla fått sitt, så skall jag leta upp min försvunna spade och äntligen försöka få klart fästena till rosenbågen som jag fick i 50-års present. Hoppas jag hinner allt idag. Både få ner dem, få dem i water och få upp bågen. Sen skall det blandas till jord och sätta rosorna som hittills fått hålla tillgodo med sina krukor som de kom i.
Imorgon blir det kurs/ förvaring igen. Skall se om där finns några fler jobb att söka. Det kryllar inte av dem, minsann. Jag kollar från Strömstad till Uddevalla, längre än så är svårt att pendla utan egen bil

Inga kommentarer: