Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 21 juli 2012

Mera hundar

Idag kom en man in i affären med sin hund
Först stod han i dörröppningen, sen en bit in, så gick han några steg.
Jag satt i kassan, hade fullt med kunder och kunde inte ropa bort till honom.
Så gick han då in. Med trasan under armen.
Klart hade han sett skylten om att hundar inte är välkomna in, men han testade och det gick.
Ingen annan sa tydligen till, inte heller slog samvetet till och sa att han borde gå ut.
Till slut kom han tillbaka till utgångspunkten och där hade han tänkt stå. Då sa jag till, vänligt, såklart. - Du kan inte ha hunden i affären. - Jaså inte ? sa han, mycket förvånad. Som om det kryllar av affärer där det är tillåtet ?
Jag minns att pappa lät farbror Sven ( nu död sen länge ) ta med sin Akela in i lokalen, dock inte in i själva affären utan i diskrummet. Sven var blind och Akela var hans ledarhund. Då kan till och med jag förstå att man gör ett undantag. Min allergi förstår dock ingenting

2 kommentarer:

Mamman sa...

Haha!
Inavel? Senil? Något form av handikapp i tankevärlden?

Jag vet låter hemskt drygt men undrar, med tanke på att människan kan inte skilja på varför ok med ledarhund men inte sin egna lilla. Som hundägare så vet jag ju att de vore trevligt att kunna handla med hundarna, men fattar att de går ju inte..

Malin sa...

Ja du jag vet inte. Igår kom en tjej med sin schäfer och frågade om det var ok med hund i affären ? Visserligen en valp och visserligen helt bedårande söt, men va??
Jag sa ju nej, hon rättade sej efter det och stannade...innanför entrén, några få meter från kassorna.
Jag kan själv inte inse eller fatta det trevliga i att handla med hund, eller valfritt djur. Trånga gångar, mycket människor, lätt att få hunden trampad på, eller att den river ner saker. Hund i varuvagnen ? Inte speciellt kul för hunden och lika farligt för oss allergiker. Mina kollegor har berättat om hur de fått skura hundskit i gångarna, fy fasen , säger jag.
Tack så jättemycket för din kommentar. Alltid lika kul att se att någon läser