Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 16 juli 2012

Karneval i Grebbestad

En höjdpunkt på året, verkligen
Detta är en tradition som startade för 90 år sen, hade ett uppehåll några år på femtiotalet och sen har kört på sen dess. Förr hette det Badortens Dag, numer är det bara Karnevalen.
Det kommer människor i mängder, gatan genom byn är stängd för trafik och man får leta sej gråhårig efter en parkering.
Vid fem-snåret på eftermiddagen så drar karnevalståget igång. Det är en massa vagnar med utklädda människor och  mer eller mindre underfundiga och spetsiga texter på.
Vi åkte ner, inga höga förväntningar, eftersom tåget varit rätt kasst i många år nu. Men oj, vad jag är glad att jag åkte. Bäst tåget på många år och som jag skrattade. Förutom det så gick vi en lång promenad genom byn och träffade mängder med människor. En del av mina gamla elever som flyttat iväg och som jag inte sett på flera år fick jag äntligen träffa och krama. Detta är verkligen en dag när " alla är där " och man träffar både släkt och vänner som man kanske inte ser på resten av året.

Här kommer några bilder

Jag måste ringa Carema, sjöng killarna på vagnen som drev med den privata vården

som vägning av kissblöjor , tex


Jag fick dessvärre inte med alla skyltarna.

En liten dam, och en liten skylt med en text från varje årtionde från -20 talet fram till nu

Bonde söker (ny) fru

Notera diskborsten genom huvudet

En kommentar till bristen på bostäder här. Massor av hus ägs ju av människor som inte bor här mer än några veckor på sommaren

Hörselskydd på Loppan var nödvändigt. Hon hörde ändå musiken och stod och dansade samba på gatan

Samma sak varje år. Ungdomar slår upp sina  tält på en äng, eller liknande, de som bor runt omkring blir sura på ljudet och nedskräpningen och klagar till kommunen. Men är du under 25 kommer du inte in på någon camping. Var ska de vara då ?


Extra Film var en av våra stora industrier tidigare. Många människor jobbade där. Nu är företaget borta och lokalerna hyser ett gym, bland annat


Huset bakom vagnen var min pappas förut. När jag var bebis bodde jag högst upp. Min farfar bodde i fönstren på bottenvåningen. På framsidan hade pappa sin Ica- affär. När jag flyttade hemifrån bodde jag i farfars rum, sen uppe i lägenheten


Varje år väljs en prins

Några av de gamla prinsarna



Kommunen byggde cykelväg, halvvägs till Grebbestad

resten av vägen är smal, hårt trafikerad och livsfarlig

några offer.....

och några till


Sportshopen byggde stor ny butik. Det skulle finnas en gång/ cykelväg i anslutning till butiken då den ligger en bra bit utanför samhället. Det gör det inte

Ännu i alla fall.


Jag tror att de syftar på det faktum att om man är så lyckligt lottad att man har en båtplats, så ska man inte lämna den för såna dumheter som att åka på sjön. När man kommer hem så har nån turist snott platsen. Förr vet jag att de som tog upp hamnavgift dessutom gjorde det på våra båtplatser. Det gjorde ju avhysningen av  turistbåten betydligt svårare


De skrinnes samfund ( ung, de tunnas samfund ) ordnar backluckedans



Några av de skrinne

Ja, den här var ju inte med i tåget. Men så glad jag blev, äntligen satt ordet " snippa " på rätt ställe

4 kommentarer:

LillaTuss sa...

Hahahaha...... Tack snälla för bra start på min dag. Jag bara älskar bonden som söker ny fru. Skulle kunna adoptera honom bara för att han var så söt :)

Varm kram

Malin sa...

Vad roligt att jag kunde glädja dej. Bonden är allt söt, men jag har aldrig sett honom helt nykter i ett karnevalståg. Jag diggar diskborsten genom huvudet

thejeanettishway sa...

wow. vilken härlig bildkavalkad :)
och kul att få veta en del om kommunen, vården, turistandet mm.

Malin sa...

Ja, fast inga positiva saker då