Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 7 oktober 2014

FREDA

Det finns flera verktyg för att göra riskbedömningar när det gäller våld i nära relation.
Ett av dem, som socialen och de som utför socialtjänst skall använda sej av heter FREDA.
Det består av två intervjudelar och en riskbedömningsdel.
Meningen är att man använder kortfrågorna i ett nytt möte med en klient hos socialen eller i vården ( som nu från och med 1e oktober fått ett ökat ansvar för våldsutsatta och deras barn. Det utökade ansvaret gäller även soc, som haft det yttersta ansvaret sen 2007) detta för att kunna upptäcka om det förekommer våld i en relation. Man kan alltså ställa frågorna till alla som kommer till soc eller som söker vård och enkelt dels få fram om det förekommer våld utan att peka ut nån ( i och med att man gör det med alla) och dels få igång en dialog kring våld.
Sen kommer 80 frågor där man kan fördjupa diskussionen när man kommit fram till att det förekommer våld. Alternativt så kan man använda dem och genom dem kan kvinnan förstå att det är misshandel hon är utsatt för. När man inte lever upp till medias och böckernas misshandel så är det lätt att tro att man inte är så utsatt. Minns bara hur jag själv läste om grov fysisk misshandel och kände att jag ju hade det rätt bra. Jag hade aldrig brutna armar, aldrig fått ett strykjärn inbankat i huvudet aldrig varit svart av blåmärken över hela kroppen. För detta var vad jag såg när jag läste böcker om misshandel eller tidningsartiklar medan jag var gift.
Vi på kvinnojouren kan använda de här 80 frågorna när vi diskuterar misshandeln med en kvinna som kommer till oss. Det man måste vara medveten om är att man måste ha kunskap om våld och att de här frågorna kan sätta igång processer hos kvinnan som man måste vara beredd på att ta emot. Alltså krävs att man har tid. Det har vi.
Den sista delen består av 19 frågor där man tar fram farlighetsgraden hos mannen och i att stanna i förhållandet. Frågorna bedöms efter ett poängsystem.
Jag gjorde testet igår, utgick ifrån hur det var när jag var gift. Alltså så besvarade jag de där 19 frågorna som om jag fortfarande levde i förhållandet.
Och.....jag hamnade i högsta farlighetsgraden. Där man skall ta sej ur snarast, där mannen bör tas om hand av myndigheterna, där risken för att bli dödad är enorm. Tro fan att jag är glad över att vara skild.

Inga kommentarer: