Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 30 september 2013

Så kom då fredagen och det var dags för sjukhuset och Gastro och endkoskopierna.

Lillstrumpa och Loppan kom och hämtade mej.
Strax före tunnlarna i Uddevalla ber Lillstumpa mej att kolla vart jag skall, lite mer exakt. Det står Uddevalla sjukhus, men det står även Östa gatan, och gator har de endast på NÄL. har jag fattat fel? Jag bestämmer mej för att det har jag inte, mina undersökningar skall utföras på Uddevalla sjukhus, så det så....

I receptionen tar de en kopia på mitt papper, så fel är det tydligen. Det är en blandning av två sjukhus som beskrivs och det kan ju förvilla vem som helst ( som har läst ordentligt, vilket jag inte hade då ju ) Men jag har rätt, det är på Uddevalla sjukhus jag skall undersökas och jag är nu rätt så sen. Klockan är 0945 och undersökningen skall vara 0940. Nåväl, jag fick vänta till va 10 30 innan jag får komma in i rummet, så jag hade kunnat ta det lugnare än jag gjorde.

Själva undersökningen var faktiskt inte så farlig. Jag bad om lugnande och muskelavslappnande och det fick jag, tror jag. Jag kände inget. - Ta det som finns i skåpet, bad jag sköterskan. - Du får normal dos, var hennes svar. Normal dos var nog inte så stark då, för jag märkte som sagt aldrig att jag hade någon medicin i mej. Jag bad även om bedövning av halsen, då sprayar de tandläkarbedövning i halsen på en. kanon om man har en stark kräkreflex. Att få ner kamera med slang i halsen kändes inget alls. De pumpar ner luft i magsäcken samtidigt som de för ner kameran och den rapar man upp, samtidigt som de nog retar kräkreflexen, tror jag. Jag rapade och spydde lite, det vet jag. men efter några minuter var den undersökningen klar och det lilla obehag den vållat borta.

Så var det endoskopin då. Då skall en slang med kamera föras in i ändtarmen hela vägen genom tjocktarmen. Jag tror att det var  i krökarna av tjocktarmen som det gjorde ont. När de skulle genom dem, alltså. Det kändes som rejäla kramper i magen.Jag försökte röra på mej för att komma undan, men sköterskan höll i mej, pratade med mej och sa till mej att andas och hålla hennes hand. Stackars hennes hand! Nåväl , på vägen in gjorde det ont, på vägen ut kändes det inget alls. Jag passade på att kolla insidan av min tjocktarm på skärmen som doktorn tittade på, frågade lite, han visade mej. Bland annat visade han att jag hade tarmfickor, som inte alls är några fickor utan ser ut som ett litet runt eller ovalt hål i tarmväggen. helt normalt, sa han, de flesta har såna.

Lite tråkigt att jag inte hann att se min mage på tv, men dels, satt doktorn i vägen för skärmen, dels hade jag fullt upp med att spy och rapa. Det hade varit kul, annars.
Var det något fel på mej då?
Inte som jag vet. tarmarna var helt ok.Magen uppfattade jag inget om, så jag får väl vänta på att min doktor ringer.

Inga kommentarer: