Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

måndag 9 september 2013

Det har gått en dryg månad nu sen jag fick veta att jag var sjuk.
Idag är mitt blodtryck normalt, 120/75 ungefär. Detta med medicin i kroppen då. Men vi har även kollat utan medicin och det är på väg ner till normalnivå, sist låg det på 154/95.
Blodet, däremot är en annan historia. Hb gick upp till 100, så långt allt gott och väl. Men sen sjönk det till 92 igen. Det järn jag fick intravenöst på NÄL " räckte" i ca två veckor. Nu tar jag ett par järntabletter om dagen och hoppas att jag inom några månader skall ha ett normalt blodvärde igen.
Men så upptäckte doktorn att mina blodfetter var åt skogen också. De skall ligga på 5 och jag hade 8,6. Mer medicin och nu är de normala igen.
Hur mina blodådror ser ut kan jag bara gissa mej till.
Det har varit påfrestande detta. Jag är sällan rädd eller orolig, men vissa tillfällen har känslorna tagit över förnuftet. Minns en helg när jag " fick hjärtinfarkt" så fort jag skulle sova. Det blev en del vakna nätter där. Då spelade det ingen roll vad jag sa till mej själv, att jag visste att jag hade haft det så här länge, den här helgen var jag inte mer utsatt än andra. Känslorna styrde och jag låg vaken.
Nu återstår en massa undersökningar för att ta reda på varför jag har så dåligt blod.
Möjligen är det ås enkelt som att jag inte tar upp järn ordentligt?

Inga kommentarer: