Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 17 september 2013

Det kom en katt

När jag kom hem från Vc idag så hörde jag en katt skrika.
Högt
Nästan som om den var i slagsmål. 
Men inte riktigt. 
På verandan satt en svart katt och ropade. På mej. 
Bosse var det. Bosse som inte varit hemma på evigheter. Bosse som var exakt lika kelen och go som någonsin.  Jag funderar över var han varit och varför han inte kommit hem tidigare? Han har varit borta väldigt länge, jag kan inte minnas när jag såg honom sist. Han var i fin form, men skitig om tassarna, man kan tro att han bott på en gård, såg ut som gödselfärg på tassarna. Det finns många gårdar runt min, gårdar som är aktiva, med djur och jordbruk, så det finns ju platser att välja på. Men vad fick honom att stanna borta? och vad fick honom att gå hem just idag?

Jag funderar:

Led Bosse av minnesförlust efter en olycka? Vaknade upp på gården för mjölkkor och levde lycklig där under den tid han varit borta? Vaknade han till i sitt minne häromdagen och kom på att det fanns en tid före? en tid med matte och kattkompisar. Kände han att han behövde komma hem och visa att han levde, att det bara var en temporär minnesförlust han lidit av, inte nån död, eller så. 

Är Bosse månne lite korkad? Har han bott på grisgården nästgårds? Råkade han springa in i en vägg och donga till huvudet och därmed rassla runt lite på cellerna och komma på att det fanns ett liv nästgårds utan grisar? 

Tyckte Bosse att livet här var bra fattigt och gav sej av för att söka lyckan nån annan stans? Kom han till hästgården trivdes som fisken i vattnet med hästar och barn och tjejen som äger hästarna? Många som klappade honom, kliade honom mellan öronen så där som han älskar? Blev han boendes kvar ensam , nåja nästan ensam för mannen var kvar, över sommaren när alla hästar for till läger och alla barn också for till läger? Kände han att han behövde komma tillbaka till sina rötter ( hem till mej då ) men att han behövde fundera länge och väl innan han beslutade sej för att göra slag i saken? 

Vilken teori som helst kan vara den rätta, eller ingen av dem, spelar ingen roll . Jag är glad över att Bosse lever och har hälsan




2 kommentarer:

LillaTuss sa...

Underbart inlägg. Jag ler med hela ansiktet när jag läser :)

Malin sa...

Tack! Vad roligt.