Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 1 oktober 2013

Trädgårdsjobb i oktober

Ja det finns ju att göra, även om det slutat växa, slutat blomma.
Jag har börjat gräva rent i smultronlandet. Allt som är öppen jord på bilden nedan har varit fullt med gräs, nässlor, tistlar. Med smultronplantor inemellan. Nu håller jag på med att gräva bort allt ogräs, sen skall jag gödsla och slutligen lägga på en duk som håller nere ogräset och så plantera smultron igen. Smultronen bor för tillfället i lådan till höger om landet.
Där står dessutom alla jordgubbsplantor jag kunde hitta. Det landet kommer som nr två på min lista....





Pelargonerna är inplockade, de står på förvaring i växthuset tills vidare

Underbara rondellpetunian. Fem plantor blir allt detta på en sommar. Hon trotsar frosten och står fortfarande lika vacker



En liten del av mina Fuchsior, stora längst bak och småplantor på hyllan framför



4 Pelargoner i ett avloppsrör


Här får jag göra något drastiskt, man ser inte de blommor som står i bakgrunden. Här krävs ett nytt tänk och dessutom en del ny jord och så gödning. Men KantNepetan  har blommat precis hela sommaren och doftar ljuvligt

Några små sticklingar av den hängpetunia jag köpte i våras blev detta ljuvliga blickfång

Dahlior i verandarabatten

Samma rabatt från framsidan. Olika Dahlior, och så lite olika sorters Astillbe


En härlig vit Dahlia med små lila stråk i det vita. Den bredvid går som svart ( den är mörkt , mörkt röd ) De lila i bakgrunden sådde jag för flera år sen

En underbar ringblomma, Neon, heter den. Det blåste, därför blev bilden lite suddig


Dahliahäcken, ca 20 plantor

En perenn Solros

Det är egentligen två Dahliahäckar


Min stora rosenrabatt fick fylla med lite mer än bara rosor. Bara 8 av 17 rosor klarade vintern. De står i bakkant, eftersom de kommer att bli höga och vida. i mitten Dahlior och framför dem, rondellpetunior och lavendel, några köpta några från fröer jag sått


Och så här ser verandarabatten ut efter en frostnatt



Och Dahliahäcken. Det är sorgligt, men livets gång. Nu skall de grävas upp, spolas av och flyttas ner i källaren tills våren kommer.

Inga kommentarer: