Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 12 oktober 2013

Det händer inte så mycket.
Idag var jag på ett möte på socialen.
Vi skrev en handlingsplan och så skall de samarbete med AF och mej då för att förhoppningsvis få mej i jobb.
Ja man får väl hoppas?

För övrigt.
Handla på Ica, fika på Ica och så handla på Lantmännen.
En tur till återbruket.
En vanlig fredag.

Väl hemma så åt jag lite och sen blev det utejobb.
Smultronlandet är nu färdiggrävt, gödslat, vänt och krattat.
Nu skall jag plantera smultronen.

Idag började jag gräva upp och rensa ur jordgubbslandet.
Alla plantor är flyttade och de får bo kvar på sitt nya ställer till nästa vår.
Då hoppas jag att det här landet är ogräsfritt ( nåja, men nästan i alla fall)
och att jag med hjälp av gödsel, löv och gräsklipp lyckas få jorden mulligare och lättare.
Väldigt tung lerjord är det här och den behöver blandas upp med matriel som multnar.

Om kameran samarbetar imorgon så kommer det lite bilder på landen

9 kommentarer:

jeanette sandelin sa...

Jobb finns ju inga. Det har jag förstått sedan längesedan. Är glad så länge jag får plugga m aktivitetsstöd.

Malin sa...

Jo då det finns jobb, även om de jag kan söka inte är så många. Jag har inte körkort och det stoppar mej från många av de jobb som faktiskt finns.
Kanonbra att kunna plugga med aktivitetsstöd, tänk bara på att det är i fas1, vilken jag gissar att du är i nu, som du skall få en massa hjälp från AF. Om tiden bara går och du hamnar i fas3 så är det så att där är allt stöd borta, man blir anvisad en plats att jobba 40 timmar per vecka på. Inkomsten är då ca 60 % av a-kassan. Så se till att de gör allt de skall för dej

thejeanettishway sa...

Jag har både körkort och bil. Och jobb... NÄ, det finns inga.
Och jobba 100 % till 60 % lön gör jag aldrig. Förresten. JOBBA 100 %?
Ett skämt. Det finns ju inga jobb. Det måste då bli på en låtsas-arbetsplats. Annars kunde de ju anställa mig från första början liksom. Vilken sjuk cirkus. Nä, det går jag inte med på.

Malin sa...

Hamnar man i Fas 3 så blir man anvisad en plats där man skall jobba heltid, med aktivitetsstöd. Aktivitetsstödet är då 65% av tidigare dagpenning, lägst 320 kr per dag, minus skatt. Så det är inte ens 60% lön, utan mycket lägre än så. Man väljer inte om man vill jobba på det här viset, man blir anvisad. Låter man bli så får man inga pengar, så enkelt är det. man får inga pengar från tex soc heller om man har avsagt sej fas3. Fas 3 är ju låtsasjobb, kan man säga. En anordnare får 5000 per månad för att sätta folk i arbete. ( det skall vara arbeten som annars inte blir utförda men det varierar väldigt) Hos anordnaren så skall man jobba, eller vad man skall kalla det då 40 timmar per vecka, man har rätt till 20 lediga dagar på ett år. i min kommun fanns det 26 jobb självklart flera jag inte kan söka, men de jag hade kunnat söka krävde körkort, så då föll det på det.

thejeanettishway sa...

Så fas 3 är för resten av livet?

Malin sa...

Jag skall genast rätt mej själv. Strömstad hade 27 lediga jobb, Tanum 13 och så Uddevalla 90. Förutom att väldigt många av de jobb som jag skulle kunna söka kräver körkort så hade körkort underlättat för mej när det gäller att ta mej till jobb ( och bil då såklart) Sen är det ju så att två tredjedelar av alla jobb aldrig hamnar på Platsbanken efter vad jag förstått

Malin sa...

Fas 3 blir resten av det yrkesverksamma livet för många. En del går i tidig pension, andra börjar plugga med studiemedel, några få får jobb. Men de flesta verkar snurra runt, runt i fasan år efter år ja

jeanette sandelin sa...

Man funderar ju stilla på vilket huvudbry detta måste vara för de som skall sätta en i jobb sas.
I femton år drygt skall jag alltså sysselsättas på heltid gratis istf att bli anställd.
Ack du sjuka värld.
Ställer jag icke upp på.
Sno jobb mitt framför näsan på folk... Ouppfostrat och en riktigt sjuk "lösning" politiskt sett. Detta torde ju strypa arbetsmarknaden avsevärt.

Malin sa...

Jag tror inte det är något huvudbry, faktiskt. Det finns gott o företag som lever på att anordna fas3platser. ja risken för att folk tar en fas3 person istället för att anställa på riktigt är ju stor. En fas3 skall ju inte göra ett riktigt jobb, utan sång som inte skulle ha blivit gjort annars, men det finns mängder av berättelser som visar på att ofta gör de ett riktigt jobb i alla fall.