Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 15 oktober 2013

Från och med den 1:e oktober( gäller bakåt från 1 september- 30 september, men rapporteras från den 1:e oktober)  skall alla som är arbetslösa och uppbär a-kassa
fylla i ett rapportblad varje månad. Där skall man fylla i vilka jobb man sökt, bland annat.
Låter man bli, eller lämnar in för sent, riskerar man att mista sin a-kassa.

Man skall fylla i via nätet, en tjänst som inte funkat ännu, därför har Af förlängt tiden för inlämning till den 16/10 istället för den 14 / 10, som det var förut. Men när det funkar så skall man alltså lämna in månadsvis och man kan göra detta mellan den 1:e och den 14:e i varje månad.

Sen kommer samma krav på de som har aktivitetsstöd. Samma där, man skall redovisa de jobb man sökt, bland annat. Lämnar man in för sent, eller inte alls, så riskerar man att mista sitt stöd.

Efter vad jag hört och läst så kan för få sökta jobb också leda till indragen dagpenning.
Vad som är för få är uppenbarligen upp till handläggaren på Af

I mars, slutligen skall vi med försörjningsstöd börja lämna in. Jag funderar på hur de skall straffa oss om vi inte lämnar i i tid eller alls? Kommunen bestämmer över försörjningsstödet, inte AF och i socialtjänstlagen står det att en åtgärd som man som biståndsmottagare skall tvingas göra skall vara kompetenshöjande och / eller leda till jobb. Knappast vad man får ut av att fylla i ett papper.

Jag skall diskutera detta med min handläggare på soc. Som nog inte vet att även jag blir tvungen att fylla i formuläret så småningom. När jag var hos henne i fredags så pratade hon om detta i negativa ordalag och då trodde hon bara det gällde de med a-kassa.

Ja ja 150 nya jobb har skapats för att ta hand om alla papper, alltid något.
Den som vill kan ju ta och lämna in sin rapport som papperskopia direkt på Af. Då lär de snart tröttna på allt merarbete som det innebär.......
Länk till information om aktivitetsrapport

Här nedan visar jag hur rapporten ser ut:












Inga kommentarer: