Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 8 juli 2014

Fullt upp!

Har inte skrivit på ett tag.
Det blev väl idétorka där på förvaringen.
Dessutom så har jag haft rätt så fullt upp med att leta lediga jobb i hela norra Bohuslän, sålla ut de jag kan söka, hitta nyckelorden i annonserna och skriva de personliga brev som är så viktiga. Och så otroligt svåra att få till.
Jag håller på med ett, till en tjänst som Marknadsassistent. Annonsen ger inte så många ledtrådar om vad de vill ha av en anställd,och det försvårar.
Men, idag fick jag ett jobb! Ett som jag varken skickat ansökan eller CV till.
Så här gick det till:
Handläggaren från Af har varit på kursen ( förvaringen) ett par tre gånger. Första gången så nämnde hon att det finns jobb som Af får in, men som de aldrig lägger ut på Platsbanken, utan de kontaktar oss, de arbetslösa som de tycker matchar jobbet.Hon säger också att självklart säger de till oss, som sitter här på förvaringen också.  Så säger hon att som exempel så hade de en affär som skulle sälja ut ett konkurslager och som direkt behövde folk, på dagen, liksom.
Ok, men varför har du inte sagt något till mej, sa jag. Jag söker ju butiksjobb!? På detta hade hon inget svar. Det fanns en man där som också sökte butiksjobb, men hon hade ju inget sagt till honom heller.
Så gick det ett antal veckor. Så kommer hon en fredag och nämner i förbifarten att ett företag söker folk för sommarjobbare har hoppat av. - Ok, säger jag, vem är kontaktperson? Nä se det vet hon inte. men hon skall kolla upp detta och höra av sej till mej. Jag ringer företaget i fråga och får till svar att de har en tjej som skall komma på intervju på eftermiddagen, men han skall ringa tillbaka till mej hur det än blir.
Döm om min förvåning när han gör som han sagt ( det är det ju långt ifrån alla som gör) Tyvärr så får jag inte jobbet, han har anställt den andra tjejen. Men han sparar mitt nummer i fall företaget behöver nån mer anställd, om nån blir sjuk eller hoppar av, eller så.
Det är tre/ fyra veckor sen detta. Af har inte hört av sej med vem som är kontaktperson, men igår ringde chefen, han som jag pratat med tidigare och frågade om jag var ledig och kunde komma på intervju.
Japp, det var jag ju och det kunde jag absolut. Så i morse åkte jag till stan och gick på en mycket trevlig intervju som varade i drygt två timmar och nu har jag jobb.
Förvisso fem veckor bara, men fem veckor med fullt upp, russel och fart, underbart.
Jag kommer att bli trött så det skriker, men jag är övertygad om att det blir värt det. Och två dagar per vecka är jag ju ledig och kan sova och återhämta mej.
Värst blir de första dagarna nu. Från en tillvaro där jag förvisso har gått upp vid sju och varit borta hela dagen, men suttit för mej själv och jobbat på i min takt, till att gå upp vid sex, åka hemifrån vid halv åtta,ha häcken full hela dagen och sen vara hemma vid åtta, halv nio på kvällen. Det blir skillnad, det.
Men, jag vill ju ha fullt upp, så det blir bra, det är bara att vänja sej snabbt.
Nu är jag slut, så det blir tidigt i säng idag. Förutom resor och intervju och många möten med nya människor, så har jag varit på gymmet och tränat en dryg timme och sen haft styrelsemöte på kvinnojouren.
Nu skall jag mata kattungar, gosa en stund med dem, byta i deras låda och skura den, laga middag, diska och plocka undan lite samt ringa ett stödsamtal till en person. Sen blir det natten.
Var skall jag jobba?
På Systembolaget. Helt nytt för mej, nya varor, nya människor, så spännande och jag längtar till i morgon bitti redan nu.

Inga kommentarer: