Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

fredag 29 mars 2013

Angående.........

denna artikel  http://www.dn.se/kultur-noje/basta-beatrice-ask
La min kusin upp följande på sin facebook: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jonas-min-van
Jag reagerade som nedan. Man bör läsa båda artiklarna för att förstå fullt ut

Ja vad säger man? På många sätt håller jag med i vad han säger, likaså höll jag med i vad Jonas skrev. Jag tänker: Om allt handlar om vad vi väljer att se, då var jag förmodligen inte mobbad i skolan, det var bara mina kamrater som var lite klumpiga i sina försök att visa att det var mej de tyckte bäst om av alla och ville vara med jämt, i 7 års tid. Kanske var jag aldrig misshandlad, det var min man som var lite arg, som uttryckte sin kärlek till mej en aning klumpigt,i 12 års tid. Man brukar säga att det är personens upplevelse som gäller, Upplevelsen av mobbing, rasism osv. Samtidigt så förstår jag resonemanget. Är man van att bli satt åt sidan, särbehandlad, så är det nog väldigt lätt att tro att polisen gör som han gör för att han hatar invandrare, inte för att han går på stereoider, älskar att slåss , är ledsen och tar ut det på alla, inte bara på och med invandrare. Det jag upplever, i mitt lilla hörna av världen, det är att mängden främlingsfientliga uttryck ökar, så som jag ser det. REVA är ett statligt uttryck, istället för att kolla folk vid gränsen så jagar man kreti och pleti. I och med detta så särbehandlar och förtrycker man människor, enligt min mening. Mer nära uttryck för den ( i mina ögon växande främlingsfientligheten ) är kommentarer från mina "vänner" på Facebook. En del av dem, långt ifrån alla. Jag har valt att ha dem kvar, de är rätt få, för att kunna t diskussionen när den uppstår. Mina barn har rensat bort. Alla som ger uttryck för att människor från andra länder är sämre än vi, inte har här att göra osv. Ett hål i vänlistan som man inte ens behöver lappa, det kan gott få finnas där. Jag skriver mycket på Familjeliv.se. Har så gjort i fem års tid. Där, om inte någon annanstans så märker jag vilket hat det finns mot de som inte är " svenskar på riktigt" Ibland klarar jag inte att gå in i trådarna, ibland går jag in och jag mår ofta fysiskt dåligt över det folk har att säga. Som tur är så är vi många, än så länge många fler, som har en annan åsikt, som försöker att hävda det vi anser vara det rätta. Jag läser i Fria Tider och Avpixlat, när andra länkar till artiklar där. jag läser, söker källan förklarar bakgrunden, når sällan fram. Känns det som. Min upplevelse är den att det blir mer, mer främlingsfientliga, fler som hatar, fler som vill ha bort. Massinvandring och PK är ord jag stöter på oftare och oftare. Jag har blivit kallad PK-kärring, svenskhatare mm. Detta pga att jag anser att mångkultur berikar. Är det så att det alltid sett ut så här? Att det bara är det att jag har internet hemma nu ( nåja, sen ett antal år då, men jämfört med förr) att jag kan kommunicera med så otroligt många människor jämfört med förr, att jag kan läsa så många fler tidningar, både " goda och onda" ? Jag hoppas det är så, men tror det, det gör jag inte. I mitt lilla hörn av världen marscherade Nazisterna för sådär en 15 år sen. Det kändes otryggt. Även för mej som är "etniskt svensk" ( nu ljög jag, jag är norsk och vallon också ) Min ena dotter och hennes adopterade väninna blev jagade av rasisterna en kväll när de skulle gå hem. Idag är den gruppen borta. Är den ersatt med någon annan / andra ? Mer polerade, som inte marscherar kvällstid på skolgården när barnen gått hem, som inte misshandlar människor på gatan, som inte jagar som 12-åriga flickor som får springa för livet, som inte vandaliserar folks trädgårdar, men som tycker samma saker, som marscherar mer i tanken runt ett bord där de sitter och diskuterar massinvandring och svenskens framtida utrotning? För mej känns det som att det kryper på oss, mer och mer. Att än så länge så är " vi andra " i övertal, tack och pris, men hur länge? Vi har ett rasistiskt parti i riksdagen, vi har människor i regeringsställning som uttalar sej främlingsfientligt. (i hopp om att ta röster från SD, eller kanske deras genuina tankar, vem vet? )

Inga kommentarer: