Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 18 november 2012

Slö och påsar, påsar

Jag är slö, eller åtminstone så blir jag slö av att vara hemma.
Nattmänniska som jag är  sover jag länge på dan, elva, tolv är inget konstigt.
Har jag haft en spädgrisnatt, då kanske jag sover till halv tre. Sen ska jag dricka kaffe, vakna, äta något. Och så var det mörkt igen.
Eftersom jag vill vara ute så lider jag faktiskt av detta. Spädgrisnätterna kan jag inte göra så mkt åt, men annars så går det ju att tvinga sej ( mej ) upp vid åtta, och sen hålla mej vaken fram till läggdags. Inte sova, eller vila med stängda ögon som jag gärna gör nu.
Men det är svårt. Jag sugs ner i soffan och jag är trött jämt, nacke och huvud värker och jag tänker: - bara en liten stund, till dess det släpper......medicinerna gör sitt för tröttheten, samtidigt som de hjälper mej med värken.
Jag gillar hösten. Jag gillar alla årstider. Men när man är en sån som jag, som kommer igång först på eftermiddagen, då är höst och mörker pest. Vad fasen ska jag göra inne? Jag vill vara ute och fixa i trädgården, göra undan sånt jag inte hann med i somras, förbereda inför nästa säsong. Snart nog kommer frosten och en obrukbar jord och då får jag fint hålla mej inne, förutom ifall jag går ut en promenad.
I måndags lyste solen, vilken skillnad! Jag vaknade strax efter åtta, gick upp, käkade frukost, fixade härinne och sen gick jag ut i fem timmar. Så gott jag mådde.
Då spelade det ingen roll att det var kolsvart klockan fem. Mer såna dagar vill jag ha.

Finns det fler än jag som har påsar som en följetong i sitt liv, tro?
Jag har alltid en eller flera påsar som hänger, ligger, står någonstans i huset.
Idag: en påse i mitt sovrum, innehåller en pump ( jag ska pumpa cyklar och skottkärra) ett par påsar i hallen innehållande retur, ska till husvagnen och sen vidare till tippen. Ett par soppåsar i hallen ( en km fram och tillbaka till soptunnan, men inget i påsarna luktar eller blir äckligt så ) en tom påse på sängen, i den ska de kläder jag köpte på vår second hand igår ligga, Loppan ska få dem imorgon. Ja så ser det ut nu, ja, jag glömde: en papperspåse med två paket jäst i i köket ( handlade och har inte fått lagt dem i kylen ännu, men har kalla golv så .....) Att reducera antalet påsar är ju inget problem, det går nog på fem( nja tjugo minuter om jag ska gå till soptunnan ) minuter, men det dyker ju hela tiden upp nya. Inte alltid jag vet var de kommer ifrån heller. Kan påsar bara materialisera sej? Ur tomma intet?

Inga kommentarer: