Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

tisdag 27 november 2012

Kommentera mera

Jag gillar kommentarer, jag gillar diskussioner, jag gillar att lära mej mer och det tror jag att jag gör i diskussioner och samtal med andra.
Därför går jag dagligen in på Familjeliv.se, till exempel. Där får jag nöta och blöta mej med människor som tycker som jag och med andra som tycker helt tvärtemot. Där finns de som har väldigt mycket mindre kunskap än jag och där finns det som kan mycket mer och från båda håll kan jag lära mej, kanske lär jag dem något samtidigt. 
På bloggar finns någon form av tyst överenskommelse om att man måste kramas, inte diskutera ( ja jag  har skrivit om detta förut )  Och det är väl därför jag retar upp en och annan, jag är nämligen inte överens. Jag är heller inte överens om att man på sin egen blogg kan skriva precis vad man vill utan att ta hänsyn till fakta. Att man kan tycka vad man vill, visst, att man har rätt till sin åsikt, självklart. Men har man en publik blogg, och det tror jag de flesta vill ha, då kommer man att stöta på de som tycker annorlunda, har en annan åsikt och såna som jag som dessutom tycker att man gör en liten faktakoll innan man skriver något.( alternativt skriver, jag tror, eller jag gissar, eller antar, eller något annat som man anser lämpligt och som visar att detta är min åsikt och något jag inte har full koll på, men tror är så här..) Jag blev idag, i en kommentar här på bloggen ombedd att sluta kommentera hos en annan bloggare. Helt ok, jag ska ta förfrågan under övervägande. Det som däremot inte var ok, var att personen som skrev, skrev ut hela mitt namn, både för och efternamn. Jag har till och med sagt i ett inlägg här att jag inte vill lämna ut mitt efternamn. Det är ett val jag gjort för att kunna skriva friare. Jag valde att ta bort kommentaren. Något jag aldrig gjort förut och hoppas slippa göra igen. Om nu nån tycker jag är dum i huvudet, så visst skriv då det, en så kommentar kan inte skada mej, men det finns en risk att mitt fulla namn skrivet här i bloggen gör det. Kanske risken är  liten? Ja, men jag vill helst slippa ta reda på det. Tack

4 kommentarer:

Millan sa...

Kramar om och skriker BRA RUTET *spyr*

Folk tål visst inte att andra har olika åsikter som kanske inte stämmer överens med ens egna och klarar uppenbarligen heller inte av att ha fel.
Ett gott skratt får jag i alla fall.

Anonym sa...

Hoppas verkligen inte du slutar att kommentera bara för att någon har problem med det.
Du säger ju bara det du tycker och påpekar ibland rena sakfel eller talar om att du har en annan åsikt.
Vad är problemet med det?
Du är rak och kunnig om det du kommenterar men du är aldrig otrevlig.
Det är så uppfriskande med dina kommentarer bland allt kramande så snälla sluta inte!

Äventyret framtiden sa...

Så är det med våra personliga privata bloggar, de är inte ens egendom när man väl har publicerat dem och givetvis får man räkna med att få kommentarer av annan åsikt.
Vilket i och för sig är uppfriskande om man tycker om att diskutera, se på sig själv med andras ögon osv.
Och så länge diskussionerna är konstruktiva utan att ta heder och ära av någon annan är det bra. Det kan till och med berika kommentarsfältet.

Det beror ju väldigt mycket på en själv vad man slänger ut för typ av "brandfackla", vad som kan provocera osv, vilken typ av blogg man har.

Man får lära sig att ta emot oliktänkande kommentarer, inte bli ett offer.
Är man på Internet så är man ute i världen och där är man inte ensam

Jag har hittat till dig just för att du tycker om att diskutera och titta på tillvaron från olika håll.
Och det är alltid bra med självdistans, att kunna skratta åt sig själv när så behövs:)

Karin

Malin sa...

Jag tackar och bockar för era kommentarer.
Jag har kommit fram till att jag inte slutar kommentera. jag har aldrig gjort påhopp, aldrig varit elak, aldrig förhävt mej. Jag frågar efter källor, eller länkar och påpekar någon gång att det är fel. Jag ska vara ännu försiktigare i mina formuleringar i framtiden än jag varit hittills.