Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

söndag 28 april 2013

Slappt

Det blev inte mycket gjort idag, inte.
Kom väl ur sängen vid ett? inte helt säker på när faktiskt.
Kolla FB, spelade lite spel, väntade på att degen till mitt bröd skulle tina.
Bakade ut brödet, eller kakorna skall jag väl säga. Det är tunnbröd som
jag steker i stekpannan.
 Det är Tortillas, men de funkar bra med smör och ost på också.
De skall kavlas mycket tunt och i samma diameter som stekpannan. man behöver en gjutjärnspanna för det skall vara hett och teflonbelagda pannor blir förstörda om de blir så heta utan något fett i.
Recept:

50g smör
50 g jäst
3 dl vatten
3dl mjölk
1msk socker
2tsk salt
13-15 dl mjöl

Gör som en vanlig deg, alltså smält smör, häll i all vätska utom nån dl. Den dl använder du till att röra ut jästen, saltet och sockret. I jästblandningen häller du smör/ vätskeblandning ( ca 37 grader ) och så tillsätter du mjölet.., knåda ihop degen, dela den i två delar som du rullar och sen delar i tolv bitar var. Kladdar degen så tillsätt då mjöl under tiden du jobbar med den. Varje liten bit skall rullas till en bulle, lägg sen alla bullar på mjölat bakbord, strö lite mjöl över, på med bakduk och jäs i 40 minuter. Sen så skall varje del kavlas till en rund kaka och stekas på hög värme i stekpannan. Jag brukar sätta plattan på 6:an så steker jag den första och sänker sen till 5:an och där håller jag mej. Lite som att steka pannkakor.
Jag gör en mindre mängd deg när jag gör detta, kanske hälften. Jag delar i rullar och fryser alla rullar utom en som jag då gör bröd av. Frysta rullar tar jag oftast upp på kvällen så kan jag få nytt bröd till frukost. Oftast använder jag dessa bröd till tacos eller Fajitas, men de är väldigt goda med smör och ost.

jag påbörjade en ny rabatt i går och den blev färdig idag. I den skall jag ha övervägande Astillbe, så nu gräver jag upp och flyttar de jag har. Jag tror det kommer att bli kanonfint. Redan i år men ännu bättre nästa år när de fått etablera sej och har vuxit på sej lite.
Bilder kommer när kamera finnes

Inga kommentarer: