Välkommen

Jag skriver inte om ett bestämt ämne, utan om det som faller mej in, eller retar upp mej just vid skrivtillfället.

Det kan vara dagsaktuella händelser, något jag läst om på Familjeliv, det kan handla om misshandel eller blommor. Vad som helst

lördag 27 april 2013

Härliga, härliga vår

Jag njuter. Kan man göra annat?
När dagarna varar till minst klockan nio,
när solen värmer gott.
När små skott börjar synas på alla buskar och trän,
när scillans blåa knoppar lyser i gräset

Krokus i alla möjliga färger lyser upp de
 bruna gräsmattorna som har inslag av spirande gröna strån
Påskliljor, Têta- tête och snödroppar
Snart Tulpaner. Inte min favorit, förutom
 några få av dem.

Katterna luktar vår.
jag borrar ner näsan i pälsen på dem och snusar
trots min allergi så kan jag inte låta bli.

För mej så är detta den bästa tiden på året
Samtidigt en av de stressigaste.
Så mycket skall hinnas med. I trädgården, alltså
Det skall röjas efter vintern, grävas i rabatter och i landen
komposter skall vändas och skapas nya, sålla jorden ur de gamla
Växthuset: en historia för sej. Där skall skuras, fixas lagas, i år
har jag bytt tak, börjat bygga nya hyllor. Nu skall jag plantera om
alla de småplantor som stått i köket och väntat.
Hela golvet i växthuset är fullt med krukor och hinkar
Dahlior ca 70 stycken. Plus alla enstaka knölar.  Fuchsior!
tror nästan alla klarade vintern. Det som såg ut som döda pinnar blir nu fullt med gröna skott
Jag gillar alla årstider, men våren allra bäst.
Just för att då föds allt. Allt blir som nytt.


                                                 Då min kamera ännu inte hämtat sej från sin simtur så visar jag gamla bilder
                                                 från förra året. De första är från min trädgård, de tre nedersta 
                                                 kommer från mina föräldrars trädgård








Julrosor hemma hos mamma

Julros mamma är väldigt förtjust i dem

En mycket liten del av all scilla som växer hos mina föräldrar. De har två tomter och båda är så fulla att man får gå på tå om man inte skall trampa på en blomma

Inga kommentarer: